Blasfemilovgivning hindrer ytringsfriheten

Human-Etisk Forbund oppfordrer norske myndigheter til å protestere kraftigere mot land som bruker blasfemilovgivning til å kneble ytringsfriheten.

Hovedstyret i Human-Etisk Forbund er bekymret for en utvikling vist ved dommen mot medlemmer av Pussy Riot i Russland og anmeldelsen av skuespillerne som deltok i teaterstykket Corpus Christi i Athen.

Begge hendelsene dreier seg om ytringsfrihet og påstander om blasfemi.

Punkbandet Pussy Riot gjennomførte en demonstrasjon i den ortodokse Frelserkatedralen i Moskva for å protestere mot kirkens sterke bånd til den russiske staten og Putin-regimet. De tiltalte har fått en dom på to års fengsel.

Den gresk-ortodokse kirken mener teaterstykket Corpus Christi er blasfemisk fordi den framstiller Jesus og disiplene som homofile. Det er usikkert når saken mot de tre skuespillerne kommer opp.

Human-Etisk Forbund vil forsvare ytringsfriheten og retten til å være religionskritisk.

Alle kunstnere må ha frihet til å framføre kontroversielle ytringer. Det finnes ingen grunnleggende menneskerettigheter som kan beskytte verken religiøse eller humanister mot å få sine følelser fornærmet.

Human-Etisk Forbund oppfordrer samtidig norske myndigheter til å fjerne blasfemiparagrafen i vår egen straffelov. Det er beklagelig at det nå er gått sju år fra vedtaket om dette uten at paragrafen er fjernet. Det er først når vi selv er uten blasfemilover vi med tyngde kan bidra til å støtte dem som blir angrepet for blasfemi slik som de dømte og tiltalte i Russland og Hellas.

Vedtatt av hovedstyret i Human-Etisk Forbund, 8. september 2012.

Synes du flere burde lese dette?

Medlemmene i Punkbandet Pussy Riot har fått en dom på to års fengsel.

Bilde: Игорь Мухин på ru.wikipedia

Hva skjer?