Hopp til hovedinnhold
Inkluderende juleavslutninger

– Bedre når alle er sammen


Tirsdag var Leena Marnia (14) og de andre elevene ved Apalløkka skole i Oslo med på en helt ny juleavslutning for alle.

Ei jente begynner å spille «Tenn lys» på piano. Lavt og rolig. Elevene som for noen sekunder siden bråket og hoppet rundt, blir med ett stille. Snøen ligger hvit og tung over grenene.  

Vi er på den første posten i årets juleavslutning ved Apalløkka skole i Oslo, som de har kalt «Håpsvandring». Målet har vært å få til en felles juleavslutning for alle elevene, der ingen trenger å be seg fritatt.  

– Vi ville lage et inkluderende opplegg som ikke deler elevene i to, og som fokuserer på noe vi har felles. Og da landet vi på håp, forteller assisterende rektor ved Apalløkka skole, Cathrine Torsvik Thingnes.  

Leena Marnia synes det er best alt alle kan gjøre noe sammen

Skolen har satt opp fem poster rundt Vesletjern som ligger rett på baksiden av skolen.  

På alle postene er håp fellesnevneren.

Først får vi altså høre litt musikk, blant annet Tenn lys. Så er det noen elever som framfører «håpets dans» til stor applaus. På en post utfordres elevene til å ta bilder som på ulike måter skal visualisere håp.  

Elevene vandret på rekke og rad rundt idylliske Vesletjern.

# En post for tro og livssyn 

Tros- og livssynsfeltet er også representert på en post. Der står presten i den lokale menigheten, Einar Østerhagen, og siterer fra Bibelen og forteller hva kristendommen sier om håp.  

Human-Etisk Forbund er representert ved Tale Pleym, som jobber på HEFs hovedkontor. Hun leser opp et spesialskrevet dikt om håp, skrevet for anledningen av Ingunn Steen Andersen som også jobber i forbundet.  

Human-Etisk Forbund var representert ved Tale Pleym som jobber på hovedkontoret. 

Representanter fra hinduismen, islam og buddhismen er også til stede og forteller hvordan deres tradisjoner ser på håp.  

# Hjertelapper med håp 

Den posten som etterlater seg det tydeligste visuelle sporet er imidlertid posten der elevene oppfordres til å skrive sitt eget personlige håp på en rød hjerteformet lapp og henge den rundt halsen. Deretter blir alle «hjerteønskene» hengt opp i et tre på skolegården. 

Det er mange ønsker om fred i verden og at alle skal være lykkelige. Men også noen personlige: «Jeg håper at jeg blir frisk», kan vi lese på en lapp.  

«Jeg håper at jeg blir frisk» kunne vi lese på en av hjertelappene

For å understreke dagens tema, ble Håpsvandringen avsluttet med at alle elevene stilte seg opp som et stort hjerte i skolegården.  

# Fint å være sammen 

Leena Marnia (14) går i 9. klasse og kommer fra en muslimsk familie. Hun synes den nye juleavslutningen var veldig koselig.  

– Jeg har vært i kirken før, og det var veldig fint. Foreldrene mine har alltid latt meg velge slikt selv, og jeg synes det er gøy på prøve forskjellige ting. Det er viktig at man lærer om hverandre og forskjellige tradisjoner. Men jeg synes det er bedre at alle vi i klassen kan gjøre noe sammen, sier hun.  

Even Mc Ilvain går også i 9. klasse. Han har skrevet «Fred i verden», på sin hjertelapp og synes den nye juleavslutningen ble fin.  

– Dette har jeg aldri vært med på før, og det er koselig at vi kan gjøre noe sammen, sier han. 

I skolegården etterpå formet elevene et stort hjerte.