Tips for å få mest ut av spillet Tankefeilstombola
Kortspillet Tankefeilstombola er spesialutviklet for Human-Etisk Forbund. Kortspillet utfordrer deg til å gjenkjenne tankefeil på en underholdende måte. Spillerne veksler mellom rollen som debattant og etterforsker.
Spillet er testet på ungdommer i konfirmantalderen. Human-Etisk Forbund anbefaler at det brukes i konfirmasjonskursene. Spillet kan selvsagt også brukes i skolen, som en del av opplæringen i kritisk tenkning. Eller på fritiden, på hytta eller hvor som helst.
Du trenger:
- Selve kortspillet Tankefeilstombola. Det kan bestilles herfra.
- Ett spillbrett pr. gruppe som skal spille (seks-sju personer). Spillbrettet må skrives ut enten i A3-format (hele spillbrettet) eller som to A4-ark (del1 og del2) som deretter limes sammen (hvis du ikke har mulighet til å skrive ut i A3).
# Slik gjør du:
For å få god effekt ut av spillet, anbefaler vi først å gå gjennom et utvalg tankefeil på forhånd. Her er noen tips:
- Les gjennom og se videoene på denne sida.
- Ta disse tre «test deg selv»-quizene:
- Hvis du heller vil ha en felles-quiz kan du bruke disse Kahoot-ene.
Når dere er klare for å spille selve spillet, følger dere instruksjonene som står på regelarket som følger med hver spilleske. Regelarket ligger også her.
# Tips til aktiviteten
Tilbakemeldinger tyder på at spillet kan være krevende å komme i gang med for ungdommer i konfirmasjonsalderen. Spesielt synes mange det vanskelig å være kreativ og finne gode eksempler på tankefeil, som jo er sentralt i spillet. Denne kreativiteten er også kilden til underholdningsverdien og læringen i spillet. Men fortvil ikke. Her finnes det hjelp!
Det viktigste tipset for å senke vanskelighetsgraden i spillet er følgende:
# Bruk bare de seks tankefeilene på midten av spillebrettet!
- Utenfor min forståelse
- Personangrep
- Anekdotisk
- Kritikk mot kritikk
- Appell til autoriteter
- Å spille på følelser
Gjør dette:
- Brett spillebrettet slik at bare de seks tankefeilene i midten vises
- Plukk ut de seks kortene fra kortstokken med disse seks tankefeilene.
Spill deretter spillet som anvist på regelarket.
Hvorfor?
Det er mye enklere å finne ut kreativt hvordan man skal bruke de seks tankefeilene i midten. De på kantene er vanskeligere.
Et annet bra tips for å forenkle, spesielt konfirmant- eller elevgrupper der man har kort tid, er som følger:
- Ikke del gruppa inn i deltagere og etterforskere, slik det står på regelarket.
- La heller rollen som debattant gå på rundgang, og så kan de andre gjette. Ikke skriv opp poeng. La det hele bli en gjettelek.
Hvis konfirmantene fikser dette, kan dere utvide spillet med resten av tankefeilene etterpå.
Som kursleder eller lærer kan det være en ide å følge med på hvilke eksempler konfirmantene lager. Det er ikke alltid de er like treffende. Diskusjoner rundt eksemplene som lages kan danne et godt grunnlag for diskusjon og læring.
Ta gjerne kontakt med Even Gran på Human-Etisk Forbunds hovedkontor hvis du har spørsmål.