Hopp til hovedinnhold

Forhåndspåmelding til konfirmasjon for medlemmer er åpen! Meld dere på her.

Russetiden må bli tryggere

Hopp til innhold

Kommende russ utsettes for knallhard markedsføring fra de er barn, og hindres i å få innsikt i konflikter og vanskeligheter fra tidligere russ. Hvordan skal ungdom kunne ta gode, selvstendige valg for russetiden da?

Forfatter Ivar Brandvol har avdekket en rekke opprørende og kritikkverdige forhold ved russebransjen. I boka «Fitte og diesel» forteller russen selv historier fra russetiden – historier som er forsøkt stanset med penger, trusler og tausetskontrakter.

Russebedriftenes bakmenn står i skyggen av festen, definerer elevenes feiring og tjener mer penger jo tidligere festen starter. Metodene de bruker er oppsiktsvekkende: knallhard markedsføring fra de er barn, manipulasjon og smisk for å få dem til å skrive under hemmelige kontrakter tidlig.

# Russekull byttes ut, bakmennene består

En av grunnen til at situasjonen er så dårlig er mangel på informasjon, kunnskap og erfaringer. De fleste som opplever problemer i russetiden ønsker bare å legge det bak seg. Hvert år er det nye kull som er russ, mens de solide bedriftene fortsetter sin praksis.

I sosiale medier maler russebransjen et bilde av «den perfekte russetiden» som inneholder grupper, buss, hemmelige konsepter og fest.

Det følgerne ikke får høre om er dårlige kontrakter, kjøpepress og brutte avtaler. Erfaringene til tidligere russ kunne gitt kommende russekull et større bilde, og et bedre grunnlag for å ta egne valg. Derfor vil vi løfte fram russens egne historier.

# Hva kan du gjøre?

Boka setter lys på de mange skjulte sidene ved russetiden, og har fått stor oppmerksomhet. Hva kan foreldre gjøre, når så mye holdes skjult og hemmelig?

# Derfor er det viktig å starte dialogen tidlig

For mange unge begynner russetiden tidligere enn vi tror. Med kontoer på sosiale medier som Snapchat, Instagram og TikTok møter barn russebransjens markedsføring, skjenking og hyllest av russebussgrupper. Fordi markedsføringen starter så tidlig, er det ekstra viktig for foreldre å holde seg oppdatert og prate med ungdommen om russetiden.

I boka deler forfatter tips og råd til både foreldre, skolen og russen selv. Her er et knippe av tipsene til foreldre:

  1. Følg med!
    Russetiden er som nevnt 99 prosent digital og starter når du sier ja til TikTok, Instagram og Snapchat, kanskje når barnet ditt er 13 år. Der møter elevene nesten 300 russebusser med egen profil og en rekke bedrifter. Bussgruppene er superstjerner på ungdomsskolen og adel på videregående, også digitalt. Du kan lett følge både bedrifter og busser selv. Da har du et spennende tema rundt middagsbordet og slipper å fremstå som helt uvitende. Bedriftene finner du i boken. Reflekter sammen med barnet ditt: Hvorfor hyller bedriftene alle russegrupper?
  2. Snakk om «busskoler»
    Bor du i et område med flere videregående skoler, bør du tidlig orientere deg om hva som er «busskoler», og hva som ikke er det. Da kan du få gode diskusjoner om fordeler og ulemper. Noen skoler har hatt et bussmiljø siden 1990-tallet, andre kan det variere litt fra år til år.
  3. Framsnakk alternativ
    Hvis du er kritisk til dagens russefeiring, er det mest effektive tiltaket svært konkret: Du kan overtale barnet ditt til å velge en skole uten bussmiljø, gjerne i samarbeid med andre foreldre. Du kan tilby noe i belønning, som førerkort eller en ferietur. Hvis søkertallene til disse skolene stuper, vil statusen gjøre det samme. Det vil også legge press på ledelsen ved disse skolene på en helt annen måte.
  4. Be om undervisning
    Hvis barnet ditt fortsatt går på ungdomsskole, kan du spørre kontaktlærer om de har undervisning knyttet til russetiden. Hvis ikke, kan du fortelle kontaktlæreren at russetiden er i gang digitalt, det er nå bedriftene har best effekt av markedsføringen.