Bli kjent
Eksempel på første kurskveld via Teams, der målet er å bli kjent.
Detaljer
-
🕙2 timer
-
5-25 deltakere
Mål
- Konfirmantene blir kjent med hverandre og kursleder
- Kurset er digitalt, og det er desto viktigere å bruke tid på at konfirmantene blir kjent! Det vil man ha mye igjen for i diskusjoner og øvelser senere i kurset.
Aktiviteter
-
Opprop og introduksjon
Her har du mulighet til å gi konfirmantene en positiv start. Fortell litt om hvem du er og hva du har lyst til at dere skal gjøre sammen i kurset. Du kan ta et raskt opprop for å anerkjenne hvem som er der.
Her kan du gjerne gjøre en oppropsøvelse, der konfirmantene skal si f. eks. hva de spiste til middag i går når du sier navnet deres.
🕙5 min. -
Digitale energizere
EnergizerKjør en morsom digital energizer etter eget ønske.
Detaljer
-
🕙10 min.
-
-
Bli kjent-intervju
Bli kjentGi konfirmantene oppgaven i plenum. De skal intervjue hverandre 2 og 2. Du kan dele intervjuarket med dem i møtechatten. Arket er ment som en hjelp, de behøver ikke systematisk gå gjennom hele arket. Sett dem sammen i grupperom 2 og 2. De har f. eks. 6 minutter på seg, så kan de møtes i plenumsrommet igjen og få ny partner. Det kan passe med 3 runder.
Detaljer
-
🕙20 min.
-
-
2 sannheter og 1 løgn
Bli kjentOppgaven begynner med at du som kursleder sier at du skal fortelle dem 3 ting om deg selv, der 2 av tingene er sanne og 1 er løgn. Pass på å si noe som er morsomt eller veldig usannsynlig, slik at du setter standard for oppgaven. Deretter skal konfirmantene gjøre det samme. En og en finner de på to sannheter og en løgn. Neste konfirmant prøver å gjette. Blir du avslørt, er du ute av leken. Fortsett slik til det står igjen én vinner.
Detaljer
-
🕙15 min.
-
- Pause – 10 min.
-
Digitale energizere
EnergizerKjør enda en av disse.
Detaljer
-
🕙10 min.
-
-
Forventningstavle
Be alle konfirmantene skrive 3 ting som de vil få ut av dette kurset. Det kan være å bli kjent med noen nye, lære om et spesielt tema, diskutere, leke eller ha det gøy. Dette kan de sende til deg i møtechatten eller de kan si det og du kan notere.
Forklar at du vil lage en tavle med deres forventninger som du deler i to med en strek. Først fyller du ut alle forventningene på den ene siden. Så kan du spørre dem etter hver kurskveld om det er noen forventninger som er oppfylt. Oppfylte forventninger flytter du til den andre siden av streken. Målet er at man til slutt skal ha flyttet alt og dermed ha oppfylt forventningene.
🕙10 min. -
Smeltende tall
EnergizerDe som vil være med på leken og være tall må ha kameraet på. Man kan også være med på leken uten kamera, men da kan man ikke smelte.
Først må man øve på å smelte. Det gjør man ved å sakte begynne å synke sammen mot gulvet, armene henger ned, hodet, skuldrene synker nedover, man bøyer knærne. Du som kursleder viser, og de andre hermer. Det fungerer best hvis man står.
Så må alle tenke på et tall mellom 1 og 12. (Hvis du har flere enn 12 i gruppa, er det helt ok om noen har samme tall.)
Leken er som følger: Kursleder sier et tall, og de som har valgt det tallet begynner å smelte. De andre får i oppgave å redde disse konfirmantene fra å smelte. Det gjør man ved at 3 forskjellige konfirmanter må si navnet til den som er i ferd med å smelte. Hvis man rekker det før personen forsvinner ned på gulvet, er personen reddet.
Hvis flere konfirmanter smelter samtidig, må man si navnet på alle 3 ganger.
Målet er at gruppa sammen skal redde alle.
Detaljer
-
🕙10 min.
-
-
Oppsummering og tilbakemeldinger
Du kan be alle skrive eller tenke på en ting de likte og en ting de ikke likte fra kvelden. De som vil kan dele med deg.
🕙5 min.