Kritisk tenkning
Eksempel på en kurskveld via Teams med kritisk tenkning som tema.
Detaljer
-
📖
-
🕙2 timer
-
5-25 deltakere
Mål
Konfirmantene blir kjent med temaet kritisk tenkning
Aktiviteter
-
Velkommen!
Ta opprop og pass på at alle har fått logget seg inn på den digitale plattformen. Still spørsmålet: Hvordan kan vi vite at noe er sant? Be alle notere tre ting. Spør om noen vil si en av tingene de har notert i plenum.
🕙10 min. -
Digitale energizere
EnergizerKjør en av de digitale energizerne
Detaljer
-
🕙10 min.
-
-
Kunne du blitt lurt til å tro at vann er farlig?
Spør først konfirmantene hva de tenker om dehydrogenmonoksid, og ikke minst om de har hørt om det. Si det samme som i filmen (flere dødsfall, brukes i konserveringsmidler, osv.). Spør hvor mange som er mot dette.
Vis filmen på YouTube ved å dele skjerm. Obs! Sjekk før kursstart at lenka fungerer og filmen spiller av, og at du har lyd.
Spørsmål til diskusjon:
- Hvor mange ble lurt?
- Hva tenkte de da de skjønte at det var snakk om vann?
- Følte de seg lurt?
- Hvordan føles det å bli lurt?
- Er vi mennesker virkelig så lette å lure? Hvorfor?
🕙10 min. -
🕙10 min.
-
Porno og filmtriks
Kritisk tenkningSe filmen. Del konfirmantene inn i grupper og send hver gruppe link til filmen, slik at de kan se den flere ganger dersom de ønsker det. Spør hvilke forskjeller som finnes mellom filmklippene og virkeligheten. Hvis det de så skulle ha skjedd i den virkelige verden, hva hadde vært annerledes? Er det noe som er overdrevet? Er det noe som virker uhyre usannsynlig? Be hver gruppe lage en liste med eksempler på hvor filmsnuttene skiller seg fra virkeligheten. Ta en kjapp oppsummering i plenum.
Be så gruppene se for seg en scene fra en pornofilm. Be gruppene komme med punkter om hvordan porno skiller seg fra sex i den virkelige verden. Ha en oppsummering i plenum.
Detaljer
-
🕙20 min.
-
-
Kritisk quiz
Kritisk tenkningDel konfirmantene inn i grupper og gi dem noen minutter til å finne på lagnavn. Noter navnene og send så hver gruppe ark med spørsmålene. Gi dem 10 minutter til å svare på quizen.
Få alle gruppene til å sende deg sine svarark før du går gjennom fasiten med dem. Bruk pausen på å rette quizarkene. Oppsummer deretter kort det dere snakket om før pausen og si hvordan det gikk i quizen.Detaljer
-
🕙20 min.
-
- Pause – 10 min.
-
Digitale energizere
EnergizerVelg deg en digital energizer
Detaljer
-
🕙10 min.
-
-
UFOrklarlige fenomener
Kritisk tenkningGjennomfør UFOrklarlige fenomener i plenum, slik den er beskrevet i kurskassa. Husk å dele skjermen.
Detaljer
-
🕙20 min.
-
-
Dinosaurene lever!
Kritisk tenkningKan gjennomføres som beskrevet i kurskassa
Detaljer
-
🕙20 min.
-
-
Avslutning og oppsummering
Hør litt med konfirmantene hva de sitter igjen med. Hvis ingen spør om noe, kan du spørre mer konkret hva de tenkte etter den ene eller andre øvelsen. Dersom dere har laget forventningstavle, bør du ta fram den og se om du kan flytte noen forventninger til «oppnådd».
🕙5 min.