Hopp til hovedinnhold

Bakteriefornektelse

Kursleder nekter for bakteriers eksistens og får gruppa til å motbevise det.

Detaljer

  • 📖
  • 🕙
    20-40 min
  • 5-25 deltakere
  • Ingen forberedelser
  • Lavt tempo
  • Ingen bevegelse
  • 📕
    Middels faglig tyngde

Mål

Styrke konfirmantenes evne til kritisk tenkning.

# Du trenger

  • Tenk på det!

# Slik gjør du

Denne øvelsen fungerer som introduksjon til kritisk tenkning, og den er en fin teaser for teksten «Semmelweis». 

  1. Fortell konfirmantene at du har sluttet å vaske hendene fordi du ikke lenger tror på bakterier. Du har ikke vasket hendene på lenge! Hvorfor skal du tro på usynlige bakterier? Utfordre konfirmantene til å komme med grunner til at du tar feil. Hvordan kan vi vite at noe er sant? 
  2. Still kritiske spørsmål til det konfirmantene sier, men hjelp dem også på vei til å komme frem til gode, gyldige grunner til at vi kan vite at noe finnes og er sant, for eksempel bakterier. Hvis du vil, kan du liste grunnene på tavle eller whiteboard. Trenger de litt drahjelp med å finne ut av hva som gjør eller ikke gjør en påstand sann, kan dere lese teksten «13 tips til kritisk tenkning» i Tenk på det! (s. 86).
  3. Når dere har listet opp en del gode måter å vite om noe er sant på, så fortell dem at før i tiden, før de visste noe om bakterier og håndvask, var det faktisk vanlig for leger å først ha hendene sine borti lik (altså døde mennesker), for deretter – uten å vaske henda – ta på underlivet til fødende damer. «Æsj, så ekkelt!», sier kanskje konfirmantene, og noen tror kanskje ikke det er sant engang. Da kan dere lese teksten «Semmelweis» i Tenk på det! (s. 109).
  4. Spør konfirmantene hva de tenkte om teksten. Synes de det var rart at ingen trodde på dr. Semmelweis? Eller at doktoren ble sint og fortvilet? Vet de om andre eksempler fra historien, der menneskets uvitenhet eller vitenskapens utilstrekkelighet har skapt problemer?