Demokratifotball (Temakurs - idrett)
Et spill der reglene er urettferdige – akkurat som i verden. Konfirmantene får erfare hvordan ulikhet i ressurser, frihet og rettigheter påvirker sjansene våre.
Detaljer
-
📖
-
🕙40-60 min
-
5-25+ deltakere
-
✄Ingen forberedelser
-
⏳Høyt tempo
-
👋Mye bevegelse
-
📕Middels faglig tyngde
Mål
- Skape forståelse for hvordan urettferdige systemer påvirker enkeltmennesker
- Trene på empati, refleksjon og kritisk blikk på ulikhet
- Skape en kroppslig erfaring som gir utgangspunkt for diskusjon om global rettferdighet
# Du trenger:
- Fotball(er) eller myk ball
- Mål (to like eller ulik størrelse)
- Markeringsvester i to farger
- Pappruller, tau, skjerf, matter – til handikap
# Slik gjør du:
- Del inn i lag (5–8 per lag) Gi lagene ulike roller. Lag A kan representere «Norge» eller «rike land». Lag B kan representere «det globale sør» eller «fattige land».
- Innfør urettferdige regler (handikap) for laga fra sør:
For eksempel: Spillerne må ha beina bundet sammen to og to. Noen må bruke papprull-briller (snevert synsfelt). Hendene bindes på ryggen (vanskelig å balansere og løpe). Målet de scorer på er mye mindre. Laget spiller i oppoverbakke. De får ikke lov til å snakke sammen. De får 5 sekunder straff etter hvert spark før de kan røre ballen igjen. Får kun lov til å bruke venstre/høyre ben. Du kan gjerne gi et lite handikap til "rike land"-laget også, men bare for syns skyld – slik at det føles som "balanse", selv om det ikke er det. Det forsterker effekten. - Spill korte omganger (3–5 minutter per runde) Spill flere omganger og bytt på hvem som spiller på hvilke lag. La deltakerne kjenne på forskjellen.
- Samle gruppene og snakk sammen. Reflekter spørsmål som: Hvordan opplevde dere å spille med (eller uten) handikap? Hva gjorde det med laget og innsatsen? Var det rettferdig? Føltes det som en ekte seier eller tap? Hvordan henger dette sammen med hvordan verden fungerer? Hva betyr rettferdighet – og likhet? Hva kan vi gjøre med urettferdighet, som enkeltpersoner eller samfunn? Forsøk å knytte det til menneskerettigheter: Alle har rett til like muligheter – men har alle det i praksis? Hvilke rettigheter mangler mange fortsatt i verden?