Hopp til hovedinnhold

Digitale energizere

Uansett hva du gjør, vil en digital kurskveld dessverre bli mer stillesittende og med lavere konfirmantdeltakelse enn en vanlig kurskveld. Desto viktigere å prøve å legge inn litt bevegelse og energizere. Mulighetene for lek og moro er jo litt begrensa når alle er på skjerm, men her er noen forslag:

Detaljer

  • 🕙
    5-20 min
  • 1-15 deltakere
  • Ingen forberedelser
  • Høyt tempo
  • 👋
    Mye bevegelse

# Førstemann til å hente X

Kursleder legger opp til en konkurranse der det er førstemann til å løpe ut i leiligheten (eller hvor nå konfirmantene befinner seg), og hente med noe tilbake. Du kan for eksempel begynne enkelt med «førstemann til å hente en kopp» eller «ei plante». Så kan det eventuelt bli mer avansert; «Noe som får deg til å tenke på dinosaurer» eller «forelskelse», eller for all del «noe som får deg til å tenke på kritisk tenkning». Bare fantasien setter grenser.

# Alle skal ta et bilde som er X

Kursleder får konfirmantene til å forlate skjermen å ta et spesifikt bilde, som de så legger ut i teams-chatten. Her kan du også begynne enkelt; «Ta et bilde av deg sjøl og noe som gir deg glede» eller «noe fra barndommen din». Så kan du kanskje avansere til «Ta et bilde av deg sjøl og noe som har med matte å gjøre» eller «noe som får oss til å tenke på menneskerettighetene.

# Ta oss med til et sted i leiligheten din som X

Kursleder ber alle ta med seg PC’ene sine, og ta med resten av gruppa til et sted som; «er kaldt», «har mange fine farger», «er det beste gjemmestedet i huset», «i størst grad minner om livet på en annen planet».

# GIF utfordring

Kursleder sier noe, og konfirmantene må svare med en passende GIF. Det kan være noe så enkelt som «følelsen av mandags morgen», «fredagstaco!», «jeg har glemt gymtøy…», bare å finne på.

Vær skikkelig positiv, og kommenter alle GIFene; «Så kul tordensky Kim!», «Ei søplekasse. Skjønner hva du mener Maren…»  En flott måte å bruke denne energizeren på, er å spre den litt ut over kursøkta, altså bryte opp med noen sånne. For eksempel et par til å begynne, så en i midten og en på slutten.

# Touch blå

Kurslederen sier noe konfirmantene må ta på. For eksempel «ta på noe blått» eller «ta på noe varmt.» Hver deltaker må da bevege seg og ta på noe som er blått eller varmt. Dette kan være noe på skrivebordet, et klesplagg eller noe de må gå og finne på bokhyllen. Den siste personen som har funnet noe, må deretter velge neste ting de andre skal ta på.

Hvis du vil gjøre det litt mer konkurranseprega, gi alle femten sekunder til å finne noe og eliminer de spillerne som ikke finner noe i tide. Fortsett å spille og gjør ting mer komplisert eller reduser tiden til en spiller blir igjen. Denne energizeren kan også spres med noen enkelte raske runder utover økta.

# Hello Kitty

Del gruppa i to lag: valper og kattunger.

Målet med spillet er at valpene, en om gangen, skal si hei til kattungene og på en eller annen måte prøve å få noen av dem til å smile eller le. Bruk innstillinga «taler» (som ligger under «visning» i toppmenyen) slik at hver valp blir sett og hørt tydelig når det er deres tur. Hver gang en kattunge smiler eller ler, blir de med i valpelaget. Fortsett til bare en kattunge er igjen eller alle blir en valp!

#  Ta lappen av og på

Be konfirmantene finne fram en post-it-lapp eller lignende (hvis de ikke har post-it-lapp tilgjengelig, kan de skru av kameraet). Aktiviteten starter med at alle har en post-it-lapp over kameraet sitt, og de tar den ned når utsagnet gjelder dem.

«Ta bort post-it-lappen hvis…»

  • du har trent i dag.
  • du har smilt i kurset så langt.
  • du har vært inne hele dag.
  • du har noe du gleder deg til denne helga.
  • du gleder deg til å konfirmeres.
  • du liker sjokolade.

# Hvilken ting er dette?

Aktiviteten starter med at du tar en ting (en penn, en kopp eller hva som helst) nært på kameraet. Be konfirmantene gjette hva denne tingen er. Flytt litt på den, og gjør den uklar osv. Deretter kan du eventuelt dele dem inn i breakoutrooms, slik at de kan gjøre dette med hverandre.

# Blå-ball

Du sier rett og slett at du har en ball og «kaster den» til noen andre. De må «ta den imot», og så kaste den videre til noen andre. Etter hvert kan du be konfirmantene tenke ut nye ting å kaste. Hvis de da kaster for eksempel et piano eller en grevling, må det naturligvis mimes annerledes enn ballen.