Hopp til hovedinnhold

Dinosaurene lever!

Dinosaurenes eksistens «bevises», så debunkes argumentene.

Detaljer

  • 📖
  • 🕙
    20-40 min
  • 5-25 deltakere
  • Litt forberedelser
  • Lavt tempo
  • Ingen bevegelse
  • 📕
    Middels faglig tyngde

Mål

Trene konfirmantene i å tenke kritisk, og hva som utgjør et gyldig argument.

# Du trenger

  • Ark
  • Penner
  • Tavle
  • Tenk på det!

# Slik gjør du

  1. Be konfirmantene finne bildet av dinosauren i Tenk på det! (s. 90). Spør dem om de vet hva det er bilde av (svar: Steven Spielberg ved filminnspillingen av Jurassic Park).
  2. Del dem inn i grupper på tre-og-tre, og si at de nå jobber som frilandsskribenter for den hemmelige organisasjonen Dinominati, som har som mål å overbevise verdens befolkning om at dinosaurene fortsatt lever, koste hva det koste vil! Hver gruppe skal komme på 9 argumenter som «beviser» at dinosaurene fortsatt lever. 
  3. Argumentene trenger ikke være sanne, målet er at de skal høres overbevisende ut. Etter at hver gruppe har fått 5 til 10 minutter til å finne på argumenter, så leser de argumentene sine høyt for de andre gruppene. Sammen velges de 3 «beste» argumentene fra hver gruppe, som skrives opp på tavle eller whiteboard.
  4. Avhengig av antall grupper, har dere kanskje samlet 12-15 argumenter for at dinosaurene finnes. Be deretter konfirmantene gruppevis bruke «13 tips til kritisk tenkning» i Tenk på det! (s. 86) til å motsi si de argumentene som står på tavla. Oppsummer i plenum.

PS: Kanskje har du en kvikkas i konfirmantgruppa di som påpeker at hele premisset for øvelsen blir litt rart, da jo dinosaurene FAKTISK ikke er utdødd, men tvert i mot i høyeste grad fortsatt er i blant oss i form av sine etterkommere, nemlig fuglene. Denne konfirmanter fortjener skryt for dette, og du kan parere med at vi her sikter til ikke-avianske dinosaurer (som er det folk flest tenker på når vi snakker om dinosaurer) Dette kan du også informere om sjøl, dersom du ønsker det.

# Tips!

Dersom konfirmanter sliter med å slippe fantasien fri og finne på argumenter, kan det være lurt at du som kursleder har tenkt på et par spørsmål på forhånd som kan hjelpe dem på vei.