Hopp til hovedinnhold

Enig – uenig

Konfirmantene må ta stilling til om de er enige eller uenige i påstander om identitet og seksualitet.

Detaljer

  • 📖
  • 🕙
    5-20 min
  • 5-25+ deltakere
  • Ingen forberedelser
  • Middels tempo
  • 👋
    Litt bevegelse
  • 📕
    Lett faglig tyngde

Mål

Konfirmantene reflekterer over påstander knytta til identitet og seksualitet.

# Slik gjør du

  1. Fortell at den ene siden av rommet er enig-siden, og den andre siden av rommet er uenig-siden.
  2. Be konfirmantene samle seg i midten av rommet.
  3. For hver påstand du presenterer må konfirmantene bestemme seg for om de er enige eller uenige i påstanden, og gå til én av sidene i rommet.
  4. Spør de som står på enig-siden om hvorfor de har valgt å stå der. Spør så konfirmantene på uenig-siden hvorfor de har valgt å stå der, og hvorfor de er uenige med de andre konfirmantene. Ofte vil konfirmantene la seg provosere av svarene til de som står på motsatt side av seg selv, og diskusjonen går noe av seg selv.

 

# Forslag til påstander

  • Det er greit å kommentere andres kropp/utseende.
  • Det er jentas ansvar å sørge for prevensjon.
  • Det kan være vanskelig å si ifra når noen trår over egne grenser.
  • Man bør tåle å bli tatt på rumpa så lenge det er snilt ment.
  • Det er mange som skryter på seg erfaring de ikke har.
  • Alle bryr seg om likes på Instagram.
  • Det er helt greit å legge ut lettkledde bilder av seg selv på sosiale medier.
  • Alle har et ansvar for at folk får lov å være den de vil.
  • Alle har ansvar for lykkes i eget liv.