Etikktesten
En personlig og uhøytidlig «selvtest» med etiske dilemmaer.
Detaljer
-
📖
-
🕙20-40 min
-
5-25 deltakere
-
✄Ingen forberedelser
-
⏳Lavt tempo
-
✋Ingen bevegelse
-
📕Tung faglig tyngde
Materiell og hjelpemidler
Mål
- Å gi innsikt i hvordan ulike vinklinger til samme handling kan gi vidt ulike svar på hvorvidt noe er rett eller galt.
- Å bevisstgjøre konfirmantene på sammenhenger i forbindelse med dette.
- Trening i å vurdere etiske dilemmaer selvstendig og i grupper.
- Å gi kursleder et utgangspunkt for å ta opp forskjellen mellom pliktetikk, sinnelagsetikk og konsekvensetikk, samt relevansen for denne nyanseringen.
# Du trenger
- Ett hefte (med historier og spørsmål) per konfirmant.
- Ett ark med fargekoder per konfirmant.
- Minst ett eksemplar av hver analyse til hver gruppe.
- Ett hefte og én analyse til deg selv.
# Slik gjør du
1. Du kan enten dele konfirmantene i grupper på tre til fire med mulighet for diskusjon, eller få konfirmantene til å sitte hver for seg uten å diskutere. Uansett skal du dele ut ett hefte til hver konfirmant. Videre er dette beskrevet med utgangspunkt i at konfirmantene sitter i grupper og diskuterer, men samtidig fyller ut individuelle svarark. Du bør presisere at de skal ta selvstendige valg og svare individuelt selv om de sitter i grupper. Du styrer tiden ved å lese hver historie og tilhørende spørsmål, med passe tid til å besvare hvert spørsmål ut ifra om de har dette som gruppearbeid eller sitter enkeltvis.
2. Før de begynner forteller du at de på slutten vil få en analyse av hvordan de i følge denne testen tenker om rett og galt. Men understrek at dette bare er en «moro-test», ikke en nøyaktig vitenskapelig test som slår fast at de nødvendigvis tenker på den ene eller andre måten. Dette er bare for gøy.
Testen kan likevel si noe om hvordan de tenker akkurat her og nå. Kanskje de ville svart noe annet i morgen, kanskje dette er sånn de tenker generelt. Husk å si at det ikke finnes noen fasit. Vi har ingen fasit i verden på hvordan det er best å tenke om etikk, og derfor kan det ikke være noe rett eller galt på denne testen.
3. Du leser opp én historie om gangen. Etter hver historie, skal de svare på tilhørende spørsmål med «ja» eller «nei».
4. Når du har gått gjennom alle historiene og alle har svart, deler du ut et ark med fargekoder til hver. Gi dem beskjed om å telle opp antall gule, røde og grønne svar. De får analyser ut ifra hvor mange de har av hver farge. Analysene er skrevet slik at ingen kommer dårlig ut. Det er analyser også for de som har like mange av to farger. Del ut minst ett eksemplar av hver analyse på hver gruppe. Gi dem litt tid til å se på analysene som stemmer for dem. Dette kan gjerne lede ut i en pause, slik at interesserte konfirmanter eventuelt kan lese mer i pausen.
5. Gå gjennom de ulike typene etikk. Dette kan gjøres enkelt eller mer i dybden. Det viktigste er at de forstår essensen i de tre vinklingene, at de får vite at alle mennesker vil bruke alle tre (for eksempel vil alle garantert ha fått både røde, gule og grønne svar), og at de skjønner verdien av å være bevisst på når man følger hva slags etikk, og etter hvilket mønster. Les deg opp på temaet etikk.