Evolusjonsleken
Energizer der konfirmantene utvikler seg fra amøber til dinosaurer, og så mennesker.
Detaljer
-
🕙5-20 min
-
5-25+ deltakere
-
✄Ingen forberedelser
-
⏳Middels tempo
-
👋Litt bevegelse
Mål
- Konfirmantene aktiviseres, våkner opp mellom diskusjoner og «tyngre» aktiviteter.
- Stemningen løses opp, konfirmantene blir litt «varmere i trøya».
# Slik gjør du:
- Konfirmantene står spredt rundt på gulvet. Alle starter som «amøber». Forklar at amøbene kan gjenkjennes ved at de gjør sånn-og-sånn og lager sånn-og-sånn lyd (finn på noe bevegelser og lyder selv, f.eks. at amøbene går rundt med hendene i skulderhøyde og klyper hendene opp og igjen, mens de sier bop-bop-bop).
- Når konfirmantene møter en annen amøbe, skal de spille stein-saks-papir mot hverandre (bare en gang). Vinneren utvikler seg til «dinosaur», mens taperen forblir amøbe.
- Forklar hvordan dinosaurene oppfører seg (f.eks. at de løfter beina høyt når de går rundt, har armene i været, ser skumle ut, og sier uææææ, uææææ med hes, skummel stemme). Når en dinosaur møter en annen dinosaur, skal de også spille stein-saks-papir. Vinneren blir «menneske", taperen går tilbake til amøbe.
- Forklar at mennesket kan gjenkjennes ved at de gjør sånn-og-sånn og lager sånn-og-sånn lyd (her er det mange muligheter, de kan være som «supermann», supportere på en fotballkamp, militære som paraderer, eller noe helt annet).
- Når to mennesker møter hverandre skal de spille stein-saks-papir, og vinneren er ferdig og kan gå og sette seg på sidelinjen og se på. Taperen blir dinosaur igjen.
- Leken er avsluttet når det bare er en igjen av hvert stadium, og ingen kan møtes i duell lenger.
# Variant
Du kan gjøre denne øvelsen mer komplisert og omfattende ved å legge til ledd i evolusjonsløpet; for eksempel «tøffeldyr» etter amøbe, «ape» etter dinosaur, eller mer avanserte mennesketyper som «byråkrat», «konge» eller «superkvinne». Her er det bare å bruke fantasien.