Hopp til hovedinnhold

Evolusjonsleken

Energizer der konfirmantene utvikler seg fra amøber til dinosaurer, og så mennesker.

Detaljer

  • 🕙
    5-20 min
  • 5-25+ deltakere
  • Ingen forberedelser
  • Middels tempo
  • 👋
    Litt bevegelse

Mål

  • Konfirmantene aktiviseres, våkner opp mellom diskusjoner og «tyngre» aktiviteter.
  • Stemningen løses opp, konfirmantene blir litt «varmere i trøya».

# Slik gjør du:

  1. Konfirmantene står spredt rundt på gulvet. Alle starter som «amøber». Forklar at amøbene kan gjenkjennes ved at de gjør sånn-og-sånn og lager sånn-og-sånn lyd (finn på noe bevegelser og lyder selv, f.eks. at amøbene går rundt med hendene i skulderhøyde og klyper hendene opp og igjen, mens de sier bop-bop-bop).
  2. Når konfirmantene møter en annen amøbe, skal de spille stein-saks-papir mot hverandre (bare en gang). Vinneren utvikler seg til «dinosaur», mens taperen forblir amøbe.
  3. Forklar hvordan dinosaurene oppfører seg (f.eks. at de løfter beina høyt når de går rundt, har armene i været, ser skumle ut, og sier uææææ, uææææ med hes, skummel stemme). Når en dinosaur møter en annen dinosaur, skal de også spille stein-saks-papir. Vinneren blir «menneske", taperen går tilbake til amøbe.
  4. Forklar at mennesket kan gjenkjennes ved at de gjør sånn-og-sånn og lager sånn-og-sånn lyd (her er det mange muligheter, de kan være som «supermann», supportere på en fotballkamp, militære som paraderer, eller noe helt annet).
  5. Når to mennesker møter hverandre skal de spille stein-saks-papir, og vinneren er ferdig og kan gå og sette seg på sidelinjen og se på. Taperen blir dinosaur igjen.
  6. Leken er avsluttet når det bare er en igjen av hvert stadium, og ingen kan møtes i duell lenger.

# Variant

Du kan gjøre denne øvelsen mer komplisert og omfattende ved å legge til ledd i evolusjonsløpet; for eksempel «tøffeldyr» etter amøbe, «ape» etter dinosaur, eller mer avanserte mennesketyper som «byråkrat», «konge» eller «superkvinne». Her er det bare å bruke fantasien.