Fire hjørner om idrett og verdier (Temakurs - Idrett)
Konfirmantene tar stilling til etiske dilemmaer knytta til idrett og verdier.
Detaljer
-
📖
-
🕙20-40 min
-
15-25 deltakere
-
✄Litt forberedelser
-
⏳Middels tempo
-
👋Litt bevegelse
-
📕Middels faglig tyngde
Mål
- Trene på å ta stilling til ulike påstander om idrett og samfunn
- Reflektere over egne meninger og lytte til andres perspektiver
- Utforske verdier knyttet til idrett, som rettferdighet, inkludering og ansvar
- Øke bevisstheten om hvordan idrett påvirker og speiler samfunnet
# Du trenger:
- Fire ark hvor det står "Enig", "Litt enig", "Litt uenig" og "Uenig".
- Plass på gulvet til å bevege seg
- Teip
- Liste med påstander
# Slik gjør du:
- Merk opp fire hjørner i rommet eller uteområdet: Enig – Litt enig – Litt uenig – Uenig
- Les opp én og én påstand. Deltakerne stiller seg i det hjørnet som passer dem best.
- Be noen i hvert hjørne si hvorfor de valgte det. Du velger selv hvor mye tid du bruker per påstand. Gjenta med nye påstander.
# Eksempler på påstander:
- «Idrett handler mest om å vinne.»
- «Alle burde ha lik tilgang til å drive med idrett.»
- «Kroppspress ødelegger mye av idrettsgleden.»
- «Idrett forener mennesker fra ulike land og kulturer.»
- «Paraidrett burde vises like mye som annen toppidrett.»
- “Mannefotball er bedre enn kvinnefotball.”
- “Det er greit å jukse, så lenge det ikke blir oppdaget”
- “Var ødelegger gleden av en god fotballkamp”
- “Idrettsutøvere kan reklamere for produkter som ikke er sunne. Feks. Boller, brus og godteri.”
- “Er det riktig å boikotte idrettsarrangementer som gjennomføres i land der menneskerettighetene ikke er ivaretatt”
- “Profesjonelle fotballspillere tjener for mye penger/fortjener å få høy lønn”