Hopp til hovedinnhold

Fire hjørner om idrett og verdier (Temakurs - Idrett)

Konfirmantene tar stilling til etiske dilemmaer knytta til idrett og verdier.

Detaljer

Mål

  • Trene på å ta stilling til ulike påstander om idrett og samfunn
  • Reflektere over egne meninger og lytte til andres perspektiver
  • Utforske verdier knyttet til idrett, som rettferdighet, inkludering og ansvar
  • Øke bevisstheten om hvordan idrett påvirker og speiler samfunnet

# Du trenger:

  • Fire ark hvor det står "Enig", "Litt enig", "Litt uenig" og "Uenig".
  • Plass på gulvet til å bevege seg
  • Teip
  • Liste med påstander

# Slik gjør du:

  1. Merk opp fire hjørner i rommet eller uteområdet: EnigLitt enigLitt uenigUenig 
  2. Les opp én og én påstand. Deltakerne stiller seg i det hjørnet som passer dem best. 
  3. Be noen i hvert hjørne si hvorfor de valgte det. Du velger selv hvor mye tid du bruker per påstand. Gjenta med nye påstander. 

# Eksempler på påstander: 

  • «Idrett handler mest om å vinne.» 
  • «Alle burde ha lik tilgang til å drive med idrett.» 
  • «Kroppspress ødelegger mye av idrettsgleden.» 
  • «Idrett forener mennesker fra ulike land og kulturer.» 
  • «Paraidrett burde vises like mye som annen toppidrett.» 
  • “Mannefotball er bedre enn kvinnefotball.” 
  • “Det er greit å jukse, så lenge det ikke blir oppdaget” 
  • “Var ødelegger gleden av en god fotballkamp” 
  • “Idrettsutøvere kan reklamere for produkter som ikke er sunne. Feks. Boller, brus og godteri.” 
  • “Er det riktig å boikotte idrettsarrangementer som gjennomføres i land der menneskerettighetene ikke er ivaretatt” 
  • “Profesjonelle fotballspillere tjener for mye penger/fortjener å få høy lønn”