Hopp til hovedinnhold

Folkeskikk-ytringsfrihet-ulovlig

Konfirmantene sorterer utsagn ut fra om de mener de er innafor vanlig folkeskikk, ytringsfriheten eller om de er ulovlige.

Detaljer

  • 📖
  • 🕙
    20-40 min
  • 5-25+ deltakere
  • Litt forberedelser
  • Lavt tempo
  • Ingen bevegelse
  • 📕
    Middels faglig tyngde

Materiell og hjelpemidler

Mål

  • Gi konfirmantene trening i å tenke på hvor grensene går for hva som er greit eller lovlig å ytre.
  • Skape bevissthet om ytringsfrihet, og at det fins ulike «rom» mellom det som er helt akseptabelt og det som er ulovlig.

# Forberedelse

  • Skriv ut og klipp opp utsagnslappene. Du må gjerne bytte ut eller supplere med egne utsagn.
  • Tegn opp følgende på tavle eller lignende: En stor oval sirkel hvor du skriver «Folkeskikk». En større oval sirkel utenpå denne hvor du skriver «Ytringsfrihet». Utafor denne skriver du «Ulovlig». (Dersom du ikke har tavle eller lignende tilgjengelig, kan du markere dette med lapper på bordet eller golvet. Da er det lettere å gjøre det til en skala, der grensene mellom «Folkeskikk», «Ytringsfrihet» og «Ulovlig» er angitt.)

# Slik gjør du

  1. La konfirmantene sitte der de sitter etter forrige øvelse. (Hvis du skal gjøre dette på et bord eller på golvet, må konfirmantene ta plass rundt dette området).
  2. Spør konfirmantene om de forstår hva som menes med «Folkeskikk» og «Ytringsfrihet». Noen av konfirmantene vil sikkert komme med noen greie forklaringer på begrepene. Disse lar du passere. Det er ikke nødvendig for deg som kursleder å komme med en presis akademisk definisjon. Du skal heller ikke fortelle konfirmantene hvor de juridiske grensene for ytringsfrihet går.
  3. Forklar at konfirmantene skal ta stilling til en del påstander. Du gir dem en advarsel om at du kommer til å bruke noen stygge ord og si noen støtende ting.
  4. Les opp en og en lapp med utsagn på. Diskuter i plenum hvor konfirmantene vil plassere lappen. Hvis du bruker tavle, henges lappen på tavla i valgt sirkel. Dersom du bruker den liggende skala-varianten, legges lappen der konfirmantene blir enige om at den skal ligge.
  5. Ta deg god tid til diskusjon for hver påstand. Konfirmantene kan ha ulike oppfatninger om og perspektiver på hvor grensene går. Etter hvert vil noen sikkert trekke inn at både kontekst (for eksempel hvor og til hvem utsagnet blir framført) og aktør (altså hvem som sier dette) har mye å si. Dersom det ikke kommer noe fra konfirmantene om dette, kan du hinte litt om det. Mange av utsagna befinner seg i gråsoner, og det er vanskelig å plassere dem.
  6. Etter at alle utsagna er plassert, kan du lese opp straffelovens paragraf 185 om hatefulle ytringer (se vedlegg). Det er denne paragrafen som i all hovedsak setter grenser for ytringsfriheten.
  7. Ta en diskusjon med konfirmantene om de ønsker å flytte på noen av lappene. Er det noe ulovlig som har sluppet gjennom? Har de vært for strenge med noen?
  8. Som dere nå har oppdaga, er det en del utsagn som har havna utafor folkeskikk, men innafor ytringsfriheten. Utsagn som er både ufine og sårende mot andre mennesker, men som ikke er ulovlige å si. Spør konfirmantene om hvorfor det er viktig å ha dette rommet. Hvorfor skal det være lov å si sårende og slemme ting?

NB: Når §185 blir lest opp, kommer det jo en slags «fasit». Det er viktig å understreke at dette ikke betyr at alle nyansene forsvinner, og at alle diskusjonene er over. Denne loven må fortsatt tolkes av mennesker, og det er fortsatt rom for ulike meninger om kontekst og hvor folks grenser for hva som er greit går. Nyansene blir ikke mindre interessante sjøl om vi har en lov som regulerer dette. Du kan også presisere at lover er laga av mennesker, og at de kan forandres av mennesker. Det er på ingen måte en evig sannhet hvordan denne lovparagrafen skal formuleres. Syns konfirmantene vi bør ha en sånn lov?