Frihet, ansvar og fellesskap i naturen (Temakurs - friluftsliv)
Detaljer
-
🕙60+ min
-
1-25+ deltakere
-
✄Litt forberedelser
-
⏳Middels tempo
-
👋Litt bevegelse
-
📕Middels faglig tyngde
Mål
- Oppleve naturen som et fellesgode
- Reflektere over allemannsretten som et uttrykk for fellesskap og tillit
- Knytte naturopplevelse til humanistiske verdier som ansvar, respekt og likeverd
# Dette trenger du
- Notatark eller mobil for skriving
- Kamera (valgfritt)
- Søppelpose
- Gjerne noe å sitte på og evt. matpakke
# Slik gjør du
Før man går ut
Presenter oppgaven før man går ut slik at konfirmantene kan tenke over dette gjennom hele turen.
I humanismen er mennesker og natur en del av samme verden. Vi må samarbeide for å ta vare på det vi deler.
Gjør én av disse tingene mens du er ute:
- Plukk med deg søppel
- Hjelp noen (dele mat, vise vei, tilby en hånd)
- Gå i stillhet et stykke og legg merke til livet rundt deg
- Hils på andre turgåere eller hjelp noen
Oppgaver ute i naturen
1. Hva betyr naturen for deg?
Finn et rolig sted og vær stille i ett minutt. Bruk sansene – hva ser, hører, lukter og kjenner du?
Skriv ett ord eller en kort setning som beskriver:
- Hva du føler akkurat nå?
- Hva naturen betyr for deg personlig?
2. Allemannsretten – frihet med grenser Snakk om allemannsretten: https://norskfriluftsliv.no/hva-er-allemannsretten
Se deg rundt – hva slags natur er du i?
- Beskriv området: Er det skog, vann, fjell, åpen mark, sti?
- Hvem bruker området? Ser du turgåere, syklister, bærplukkere, hundeeiere?
- Ser du spor etter mennesker (bålplass, stier, søppel, info-skilt mm)?
- Hvordan vises respekt eller mangel på respekt?
Noter:
- To eksempler på frihet i naturen
- To måter vi må ta ansvar på for at friheten skal fungere for alle
3. Finn eksempler på allemannsretten i praksis
Se etter (eller tenk på):
- Hvor du kan ferdes fritt (sti, utmark).
- Spor etter bålplass, teltplass, ferdsel.
- Skilt som sier hva man kan/ikke kan gjøre.
Skriv ned 2 eksempler på rettigheter du ser i bruk. Skriv ned 1 eksempel på noe som handler om pliktene vi har.
4. Fellesskap og respekt
Sitt sammen i små grupper og snakk om:
- Hvorfor tror du vi i Norge har valgt å ha allemannsretten?
- Hvordan henger retten til å ferdes i naturen sammen med ideen om likeverd?
- Hvordan kan vi vise respekt for både naturen og andre mennesker når vi er ute?
Del ett tankevekkende poeng fra samtalen i plenum etterpå.
5. Bruk sansene – vær til stede i naturen
- Lukk øynene i ett minutt og lytt: Hva hører du?
- Hva lukter du i lufta?
- Ta på noe i naturen (bark, blader, stein) og beskriv følelsen
Skriv et lite sanse-dikt eller beskriv opplevelsen med 3 setninger.
Etterarbeid / Refleksjon
Samtale
- Hva lærte du i dag – om deg selv, om naturen og om ansvar?
- Hva slags frihet gir naturen oss?
- Hvorfor er det viktig å sette grenser for frihet? (Kan dette overføres til andre ting? F.eks ytringsfriheten?)
- Kan vi bruke opplevelser i naturen til å forstå mer av hva det vil si å være menneske?
- Hvordan hadde Norge vært hvis vi ikke hadde hatt allemannsretten?
- Hva tror dere er grunnen til at vi i Norge bruker naturen slik vi gjør?
- Spør om punktet dere snakket om før dere gikk ut.
Lag en fiktiv Insta-post / TikTok-idé som viser hvordan ungdom kan bruke naturen på en god måte. Inkluder følgende:
- Et slagord eller tekst.
- Hva du viser (bilde, video, aktivitet e.l).
- Hvordan det handler om allemannsretten.
Denne kan man også introdusere mens man er på tur og så ha en visning etterpå av hva de har laget.