Hopp til hovedinnhold

Frihet, ansvar og fellesskap i naturen (Temakurs - friluftsliv)

Detaljer

  • 🕙
    60+ min
  • 1-25+ deltakere
  • Litt forberedelser
  • Middels tempo
  • 👋
    Litt bevegelse
  • 📕
    Middels faglig tyngde

Mål

  • Oppleve naturen som et fellesgode
  • Reflektere over allemannsretten som et uttrykk for fellesskap og tillit
  • Knytte naturopplevelse til humanistiske verdier som ansvar, respekt og likeverd

# Dette trenger du

  • Notatark eller mobil for skriving
  • Kamera (valgfritt)
  • Søppelpose
  • Gjerne noe å sitte på og evt. matpakke

# Slik gjør du

Før man går ut

Presenter oppgaven før man går ut slik at konfirmantene kan tenke over dette gjennom hele turen.

I humanismen er mennesker og natur en del av samme verden. Vi må samarbeide for å ta vare på det vi deler.

Gjør én av disse tingene mens du er ute:

  • Plukk med deg søppel
  • Hjelp noen (dele mat, vise vei, tilby en hånd)
  • Gå i stillhet et stykke og legg merke til livet rundt deg
  • Hils på andre turgåere eller hjelp noen

Oppgaver ute i naturen

1. Hva betyr naturen for deg?

Finn et rolig sted og vær stille i ett minutt. Bruk sansene – hva ser, hører, lukter og kjenner du?

Skriv ett ord eller en kort setning som beskriver:

  • Hva du føler akkurat nå?
  • Hva naturen betyr for deg personlig?

2. Allemannsretten – frihet med grenser Snakk om allemannsretten: https://norskfriluftsliv.no/hva-er-allemannsretten

Se deg rundt – hva slags natur er du i?

  • Beskriv området: Er det skog, vann, fjell, åpen mark, sti?
  • Hvem bruker området? Ser du turgåere, syklister, bærplukkere, hundeeiere?
  • Ser du spor etter mennesker (bålplass, stier, søppel, info-skilt mm)?
  • Hvordan vises respekt eller mangel på respekt?

Noter:

  • To eksempler på frihet i naturen
  • To måter vi må ta ansvar på for at friheten skal fungere for alle

3. Finn eksempler på allemannsretten i praksis

Se etter (eller tenk på):

  • Hvor du kan ferdes fritt (sti, utmark).
  • Spor etter bålplass, teltplass, ferdsel.
  • Skilt som sier hva man kan/ikke kan gjøre.

Skriv ned 2 eksempler på rettigheter du ser i bruk. Skriv ned 1 eksempel på noe som handler om pliktene vi har.

4. Fellesskap og respekt

Sitt sammen i små grupper og snakk om:

  • Hvorfor tror du vi i Norge har valgt å ha allemannsretten?
  • Hvordan henger retten til å ferdes i naturen sammen med ideen om likeverd?
  • Hvordan kan vi vise respekt for både naturen og andre mennesker når vi er ute?

Del ett tankevekkende poeng fra samtalen i plenum etterpå.

5. Bruk sansene – vær til stede i naturen

  • Lukk øynene i ett minutt og lytt: Hva hører du?
  • Hva lukter du i lufta?
  • Ta på noe i naturen (bark, blader, stein) og beskriv følelsen

Skriv et lite sanse-dikt eller beskriv opplevelsen med 3 setninger.

Etterarbeid / Refleksjon

Samtale

  • Hva lærte du i dag – om deg selv, om naturen og om ansvar?
  • Hva slags frihet gir naturen oss?
  • Hvorfor er det viktig å sette grenser for frihet? (Kan dette overføres til andre ting? F.eks ytringsfriheten?)
  • Kan vi bruke opplevelser i naturen til å forstå mer av hva det vil si å være menneske?
  • Hvordan hadde Norge vært hvis vi ikke hadde hatt allemannsretten?
  • Hva tror dere er grunnen til at vi i Norge bruker naturen slik vi gjør?
  • Spør om punktet dere snakket om før dere gikk ut.

Lag en fiktiv Insta-post / TikTok-idé som viser hvordan ungdom kan bruke naturen på en god måte. Inkluder følgende:

  • Et slagord eller tekst.
  • Hva du viser (bilde, video, aktivitet e.l).
  • Hvordan det handler om allemannsretten.

Denne kan man også introdusere mens man er på tur og så ha en visning etterpå av hva de har laget.