Glede-seg-stafett
En energizer som kombinerer fysisk aktivitet med positiv psykologi. Den tvinger deltakerne til å tenke på både de små hverdagsgledene og de store drømmene i livet, og skaper et felles løft i rommet.
Detaljer
-
📖
-
🕙5-20 min
-
5-25+ deltakere
-
✄Litt forberedelser
-
⏳Høyt tempo
-
👋Mye bevegelse
-
📕Middels faglig tyngde
Mål
- Skape en felles feelgoodstemning og bevisstgjøre viktigheten av å glede seg til stort og smått.
- Øvelsen får opp puls og energi, samtidig som den retter hjernens fokus mot positive forventninger
# Du trenger:
- Store ark/flipover-ark (ett per lag)
- tykke tusjer
- maskeringsteip
# Forberedelser:
Bruk maskeringsteipen til å henge opp et stort ark for hvert lag på den ene siden av rommet i god skrivehøyde (maskeringsteip er skånsomt og ødelegger ikke malingen på veggen). Dersom dere heller legger arkene på bord eller gulv, bruker du teipen til å feste hjørnene slik at arkene ikke sklir under stafetten.
På hvert ark tegner du opp 5 store bokser eller kolonner med følgende overskrifter:
- I dag
- Denne uken
- Denne måneden
- I år
- I livet
(evt. andre tidsperioder etter målgruppe)
# Slik gjør du:
- Laginndeling: Del inn i tre lag med tre personer på hvert lag. Lagene stiller seg på en rekke i motsatt ende av rommet for arkene sine.
- Startskuddet: På klarsignal ("Klar, ferdig, gå!") løper førstemann fra hvert lag frem til sitt ark med tusjen i hånden.
- Skriv en glede: Vedkommende velger én av de fem kategoriene og skriver ned én ting de gleder seg til i den perioden (f.eks. skriver "Spise taco" under I dag, eller "Bli bestefar" under I livet).
- Veksling: Straks ordet eller setningen er skrevet, løper personen tilbake og gir tusjen til nestemann på laget, som løper frem og gjør det samme.
- Regelen: Man kan bare skrive i én kategori per tur, og man kan ikke skrive det samme som noen andre på laget har skrevet.
- Målstreken: Stafetten er ferdig når laget har klart å fylle ut minst to unike ting i alle de fem kategoriene. Første lag som blir ferdige, setter seg ned og roper "VI GLEDER OSS!".
# Plenum og felles refleksjon:
Når stafetten er over, samles gruppen rundt arkene. Bruk noen minutter på å lese høyt utvalgte ting fra arkene – dette skaper garantert smil og samhold! Ta deretter en kort felles diskusjon rundt opplevelsen.
Bruk gjerne 1-2 av disse spørsmålene for å få i gang praten:
- Er det lettest å finne ting å glede seg til i nær fremtid (i dag/denne uken), eller de store tingene langt frem i tid (i livet)? Hvorfor er det ofte slik?
- Hva gir mest "drivstoff" og motivasjon i hverdagen – de små, umiddelbare gledene eller de store, langsiktige drømmene?
- Var det vanskelig å komme på noe under tidspress i stafetten? Hva sier det om hvor ofte vi egentlig stopper opp for å kjenne på at vi gleder oss til noe?
- Er vi flinkere til å grue oss til ting enn å glede oss til ting?
- Hvordan kan vi bli flinkere til å skape små ting å glede oss til i vår hverdag? Kan vi legge inn noen "gledespunkter" i kalenderen vår?