Hopp til hovedinnhold

Grottemetaforen

Diskusjonsopplegg om hvordan en gruppe ser på verden og løser utfordringer.

Detaljer

  • 📖
  • 🕙
    40-60 min
  • 25+-15 deltakere
  • Litt forberedelser
  • Lavt tempo
  • Ingen bevegelse
  • 📕
    Tung faglig tyngde

Materiell og hjelpemidler

Mål

  • Gjøre konfirmantene bevisste på grunnlaget for religion og overtro
  • Oppmuntre til respekt for ulike livssyn og refleksjon rundt utfordringene knyttet til en slik respekt
  • Stimulere til debatt og tenkning rundt rettferdig fordeling

# Du trenger

  • Hefte og spørsmålsark. To hefter per gruppe.
  • Konvolutter
  • Tre A4-ark
  • En penn
  • En saks per fjerde konfirmant

# Slik gjør du

  1. Del konfirmantene inn i grupper på tre. Hver gruppe får et par hefter med tegneserien, to spørsmålsark, en konvolutt de skal skrive navnene sine på (ev. også navn på gruppa), en penn, tre blanke A4-ark og en saks.
  2. Konfirmantene setter seg og leser tegneserien høyt i hver sin gruppe. (Kursleder kan også lese tegneserien høyt for alle før de setter seg i grupper. I så fall må heftet deles ut i nok eksemplarer til at alle konfirmantene har mulighet til å følge med på tegningene underveis.)
  3. I gruppene velger konfirmantene selv de spørsmålene de vil svare på. Hvert spørsmål refererer til en tegning med samme tall (spørsmål 1 hører til tegning 1, osv.). Unntaket er spørsmålene under streken, som er generelle. Kursleder kan gjerne anbefale noen av spørsmålene på forhånd.
  4. Svaret på hvert spørsmål skal skrives på en egen lapp og markeres med riktig nummer. Størrelsen på lappen avhenger av hvor mye plass de trenger for å svare. Derfor har de ark og saks.
  5. I løpet av gruppearbeidet lønner det seg at kursleder går rundt og prater litt med hver gruppe og gjør dem oppmerksom på at historien er en metafor på vår virkelighet. F. eks. opplever menneskene i grotten at folk forsvinner i løse luften. For konfirmantene kan det være vanskelig å dra parallellen til dødsfall i vår verden, og det er lurt å be dem forestille seg hvordan dødsfall har måttet fortone seg for tusener av år siden, før vi visste alt det vi vet nå.
  6. Alle svarene legges i gruppe-konvolutten og leveres til kursleder når øvelsen er over.
  7. Kursleder bestemmer hvor lang tid konfirmantene skal få før man samler inn svar og går til pause.
  8. Etter en liten pause (anbefales) kan man hvis ønskelig diskutere i plenum. F. eks. ved å ta en åpen debatt om likhetene mellom historien og vår virkelighet. Hvis du ikke ønsker plenumsdiskusjon, kan du henge opp alle lappene fra konvoluttene i rommet i pausen, så konfirmantene får sett hva andre har svart. Det går også an å avslutte opplegget etter at gruppearbeidet er ferdig.

# Tips!

Dette kan være en krevende øvelse for konfirmantene. Gruppa bør være klar for å reflektere over dype ting, og man kan gjerne ta den litt sent i kurset. Hvis du allikevel ønsker å bruke den tidlig i kurset, kan du lese tegneserien høyt for dem mens de følger med på bildene. Trekk deretter en og en lapp med spørsmålene på opp fra en hatt, og diskuter ett og ett spørsmål i plenum innenfor tidsrommet man har satt av. Da blir det mindre skole og mer spennende og spesielt for hvert spørsmål.