Heltinner og helter
Hvem er konfirmantenes helter og forandres de over tid?
Detaljer
-
📖
-
🕙5-20 min
-
5-25+ deltakere
-
✄Ingen forberedelser
-
⏳Høyt tempo
-
👋Mye bevegelse
-
📕Middels faglig tyngde
Mål
- Tenke over hva som er verdt å se opp til og strebe etter
- Tenke over at idealer er samfunnsskapte
# Du trenger
- Tavle/flip over
- Ark, penner
- Tenk på det!
# Slik gjør du:
- Første del av denne oppgaven er en stafett. Del konfirmantene inn i 2 til 4 lag. Heng opp store ark eller del inn ei tavle/whiteboard slik at hvert lag har plass til å skrive.
- Still hvert lag på rekke like langt unna arkene/tavla. Gi hvert lag penner. Forklar at de skal ha en liten konkurranse, der det er om å gjøre å komme på flest helter og idoler. De skal løpe fram til tavla og skrive navnet på noen de selv ser opp til eller noen de tenker på som en helt i dag.
- De får poeng for alle de klarer. Hvis du vil gjøre det litt vanskeligere, kan du gi et poeng for helter som flere lag har, og to poeng for helter som ingen av de andre lagene har.
- Når konfirmantene har satt seg igjen, kan du lese opp noen av navnene. Be konfirmantene komme med adjektiv som beskriver heltene. Hvis helten er en fotballspiller, holder det ikke å si «god til å spille fotball», de må også komme med adjektiver som tøff, kul, e.l. Skriv gjerne adjektivene ved siden av navnet.
- Spør konfirmantene litt om hva som skal til for å bli en helt i Norge i dag. Synes de at det er gode kvaliteter som løftes frem? Er det noe problematisk med hvem som er forbildene våre? Er det noen av egenskapene heltene har som de synes er bra, som de selv ønsker å ha? Er det de samme adjektivene uavhengig av kjønn? Du kan også gjerne spørre om jentene har skrevet ned noen mannlige helter og om guttene har skrevet ned noen kvinnelige.
- Les sitatet om kvinnelangrenn i Tenk på det! (s. 137). Snakk litt om sitatet, spør gjerne litt rundt hvordan kommentatoren mente kvinner burde være (og for hvem) kontra hva de selv ønsket å være og gjøre.
- Del konfirmantene inn i grupper og gi dem et eller flere av følgende spørsmål til diskusjon:Holdninger i endring:Holdningene til kvinnelige idrettsutøvere har endret seg siden 1950-tallet. I dag er det helt ok å gå fort på ski uten å tenke på om «make up’en er i orden».
- Hva er de viktigste grunnene til at dette har forandret seg?
- Nevn én ting som er OK eller ikke OK i dag, som dere tror vil forandre seg i fremtiden?
- Kan dere nevne måter vi kan påvirke holdningene i samfunnet vårt på
- Hvilke av dagens forbilder synes dere ikke egentlig burde være et forbilde? Hvorfor?
- Er det noen i dagens samfunn dere synes burde bli trukket oftere frem som forbilder?
- Nevn de tre viktigste kvalitetene dere mener et forbilde bør ha.
- Tenk på listen dere skrev. Hvor mye påvirker disse menneskene livene og valgene dere tar?
- Er denne påvirkningen positiv?
- Tror dere deres lister med helter og forbilder kommer til å være den samme om 10 år? Hvilke forandringer kan dere se for dere?
- Hvis du vil kan du ta en oppsummering i plenum, men det er også helt greit at de bare diskuterer i gruppene, særlig hvis du har mange konfirmanter.