Hopp til hovedinnhold

Hvem gir du fallskjerm?

Konfirmantene rangerer hvem som bør gis fallskjerm og dermed overleve.

Detaljer

  • 📖
  • 🕙
    20-40 min
  • 5-25+ deltakere
  • Litt forberedelser
  • Lavt tempo
  • Ingen bevegelse
  • 📕
    Middels faglig tyngde

Mål

Konfirmantene trener seg på etisk refleksjon, prioriteringer og å begrunne sine valg

# Du trenger

  • Ark og penner til alle gruppene
  • Tavle eller whiteboard

# Slik gjør du

Fortell konfirmantene følgende historie, på din egen måte:

«Forestill dere at dere sitter på et fly. Det er et lite fly, med få passasjerer, på vei til Tahiti for en skikkelig luksusferie. Før du gikk om bord i flyet satt du i baren på flyplassen (og drakk solbærtoddy), og blei kjent med alle de andre passasjerene på det vesle flyet. De er følgende personer:

  • Speiderleder, 42 år
  • Kreftsjuk 13-åring
  • Prest, 25 år
  • Gravid dame, 28 år
  • Norges statsminister
  • Hiv-smitta narkoman, 20 år
  • Tekstilkunstner med flagrete kjole, 55 år
  • Lege, 60 år

Mens du sitter der og funderer på hvordan en så forskjellig gjeng har havna på det samme flyet til Tahiti blir det plutselig voldsom turbulens. Kapteinens stemme spraker over lydanlegget: «Jaja folkens, da ser det dessverre ut til at vi styrter i havet. Under oss nå er det ei øy, så hvis vi hopper ut av flyet nå, vil vi antagelig lande der». Ei luke åpner seg bakerst i flyet. Kapteinen fortsetter: «Vi har dessverre bare fem fallskjermer på dette flyet, de befinner seg under sete 13F».  «Du store min!», tenker du, «det er jo setet mitt...». Kapteinen sier: «Sorry at blei sånn folkens! Håper jeg ser noen av dere på øya.» Du ser ut av vinduet, og ser flykapteinen suse nedover. Etter hvert åpner en fallskjerm seg. Under setet ditt finner du de fem fallskjermene. Du tar på en sjøl, og står med de fire andre i armene. Nå har det plutselig blitt din oppgave å bestemme hvem som skal få fallskjermer!»

  1. Skriv opp lista over personer på tavla.
  2. Del konfirmantene inn i grupper på tre.
  3. Forklar at de nå skal lage ei prioritert liste på fire personer som skal få fallskjerm. Lista skal også si i hvilken rekkefølge personene får fallskjermer.
  4. Gi gruppa godt med tid, for eksempel 10-15 minutter, til å lage lista. Så lenge de fleste diskuterer og er engasjerte, er det bare å la dem holde på.
  5. Etterpå skal de presentere sine lister. Ettersom de ulike gruppene leser opp for eksempel «Den første vi gir fallskjerm er presten», setter du et ettall ved siden av presten, osv. Det vil komme fram noen mønstre etter at alle gruppene har gitt sine fallskjermer - dere ser hvem som har fått mange enere og toere, og hvem som har fått få eller ingen fallskjermer.
  6. Be gruppene begrunne listene sine. Hvordan kom dere fram til denne lista? Hvorfor prioriterte dere slik og ikke slik? Utfordre prioriteringene deres på en lettbeint måte.
  7. Etter at flere av gruppene har presentert, bør du sammenligne lister. «Ok, så dere har konsekvent tenkt på alder, mens dere har vært mer opptatt av å overleve på øya». Prøv å få til en balansert diskusjon, uten fasitsvar, hvor alle måter å prioritere på likebehandles.
  8. Spør til slutt om de syns det var vanskelig å lage ei sånn liste. Hvorfor? Hvorfor ikke?