Hopp til hovedinnhold

Kjæresteøvelsen

Fire hjørner-øvelse om hva som er en god kjæreste

Detaljer

  • 📖
  • 🕙
    20-40 min
  • 5-25 deltakere
  • Litt forberedelser
  • Lavt tempo
  • 👋
    Litt bevegelse
  • 📕
    Lett faglig tyngde

Mål

Utfordre egne fordommer og grenser for hva en tenker er innafor

# Du trenger

  • Fire store ark
  • Teip
  • En tusj

# Slik gjør du

1. Spør først konfirmantene om de mener at man skal få velge selv hvem man vil være kjæreste med (dette pleier de å være enig i).

2. Be dem så å reise seg, og si: «Din beste venn eller venninne får en ny kjæreste. Still deg ved lappen som beskriver hva du tenker hvis kjæresten er…» og så lister du opp forskjellige karakteristikker, som for eksempel: 

  • Røyker hasj 
  • Tror strengt på en annen religion
  • 18 år (og så kan du prøve 20 år, 25 år, osv., for å se hvor grensen går) 
  • Er av samme kjønn eller transkjønnet 
  • [finn på noe du tror det vil være forskjellige meninger om] 

For hver påstand skal konfirmantene stille seg i ett av de fire hjørnene: «Hurra!», «Helt greit», «Bekymra» eller «Ikke faen!», alt ettersom hva de tenker om påstanden. 

3. Still oppklarende spørsmål underveis («men hva hvis kjæresten er...»), og spør konfirmantene hvorfor de står der de står.

Øvelsen er ikke laget for at de skal måle seg opp mot de andre konfirmantene for å «skjønne hva de skal mene», men for å vise konfirmantene at det er viktig å akseptere at man blir forelsket i forskjellige mennesker. Om dette ikke kommer frem fordi alle stiller seg i kritiske hjørner, blir det din oppgave som kursleder å utfordre synet deres.

Bruk øvelsen som utgangspunkt for å debattere, og hør med dem hvor grensene går for hvor mye man skal blande seg når bestevennen eller bestevenninnen får ny kjæreste. Er spørsmålet du stilte dem i starten av øvelsen, om alle skal fritt velge hvem de er kjæreste med, fortsatt like enkelt å svare på?

# Tips!

Det går an å bruke øvelsen for en videre diskusjon etterpå som handler mer generelt om etikk. Hvis de svarte forskjellig, kan man da vite hva som er rett eller galt? Er det bare opp til hver enkelt å bestemme selv eller kan det finnes noen universelle regler? Kanskje du kan bruke et av spørsmålene som eksempel, der alle var enige i ytterpunktene (hva som hva helt greit og hva som definitivt ikke var greit), men der det var uenighet om det i mellom: Hvordan kan vi vite hvor det er riktig at grensene går i vanskelige spørsmål?