Kjæresteøvelsen
Fire hjørner-øvelse om hva som er en god kjæreste
Detaljer
Mål
Utfordre egne fordommer og grenser for hva en tenker er akseptabelt
# Du trenger
- Fire store ark der du skriver «Hurra!», «Helt greit», «Bekymra», «Ikke faen!»
- Teip
- En tusj
# Slik gjør du
- Spør først konfirmantene om de mener at man skal få velge selv hvem man vil være kjæreste med (dette pleier de å være enig i).
- Be dem om å reise seg, og si: «Din beste venn eller venninne får en ny kjæreste. Still deg ved arket som beskriver hva du tenker hvis kjæresten …» og så lister du opp forskjellige karakteristikker, som for eksempel:
- Røyker hasj
- Tror strengt på en annen religion
- Er 18 år (og så kan du prøve 20 år, 25 år, osv., for å se hvor grensen går)
- Er av samme kjønn eller transkjønnet
- [finn på noe du tror det vil være forskjellige meninger om]
- Still oppklarende spørsmål underveis («Men hva hvis kjæresten er...»), og spør konfirmantene hvorfor de står der de står.
Øvelsen er ikke laget for at de skal måle seg opp mot de andre for å «skjønne hva de skal mene», men for å vise dem at det er viktig å akseptere at man blir forelsket i forskjellige mennesker. Om dette ikke kommer frem fordi alle stiller seg i kritiske hjørner, blir det din oppgave som kursleder å utfordre synet deres.
Bruk øvelsen som utgangspunkt for diskusjon og hør med dem hvor grensene går for hvor mye man skal blande seg når bestevennen eller bestevenninnen får ny kjæreste. Er spørsmålet du stilte dem i starten av øvelsen, om alle skal få velge hvem de er kjæreste med, fortsatt like enkelt å svare på?
# Tips!
Det går an å bruke øvelsen for videre diskusjon om etikk generelt. Hvis de svarte forskjellig, kan man da vite hva som er rett eller galt? Er det bare opp til hver enkelt å bestemme selv eller kan det finnes noen universelle regler? Kanskje du kan bruke et av spørsmålene der alle var enige i ytterpunktene (hva som hva helt greit og hva som definitivt ikke var greit), men der det var uenighet om det i mellom, og spørre: Hvordan kan vi vite hvor det er riktig at grensene går i vanskelige spørsmål?