Lagspill og identitet (Temakurs - Idrett)
Konfirmantene deltar i fysiske lagkonkurranser der de får tildelt ulike roller og forutsetninger. Øvelsen skaper diskusjon rundt hva slags egenskaper og ulikheter som styrker et lag, og hvordan vi respekterer andres plass og funksjon.
Detaljer
-
📖
-
🕙40-60 min
-
5-25+ deltakere
-
✄Mye forberedelser
-
⏳Høyt tempo
-
👋Mye bevegelse
-
📕Middels faglig tyngde
Materiell og hjelpemidler
Mål
- Trene på samarbeid med ulike typer mennesker
- Reflektere over identitet og hva som skaper en sterk gruppe
- Se at ulikhet i egenskaper kan være en ressurs
- Bygge respekt og forståelse for at alle har verdi på sin måte
# Du trenger:
- Kort med "egenskaper/roller" (ca. et sett per lag)
- Utstyr til stafett eller hinderløype (kjegler, ringer, sekker, baller)
# Slik gjør du:
- Del inn i lag (5–6 per lag) Gi hver deltaker på hvert lag et «rolle-kort» med egenskaper som skal spilles ut i konkurransen (se vedlegg).
- Konkurranse: Laga bruker rollekorta og skal spille ut disse rollene i idrettskonkurranse. Du kan i prinsippet bruke hvilken som helst lagidrett. Velg gjerne en sport eller aktivitet du tenker kan passe for gruppa di. Her følger noen forslag: Hinderløype med ball. Samle objekter på tid. Bygge tårn eller transportere noe som lag. Alle typer ballspill. Gjenta gjerne øvelsen en gang til uten rollene, for å kjenne forskjellen. Hold på i 20-30 minutt.
- Felles refleksjon (15–20 min)
Samle gruppene og reflekter rundt disse spørsmåla: Hvordan var det å spille en rolle? Hva gjorde samarbeidet vanskelig eller bra? Hvilke roller ble verdsatt – og hvilke ble frustrerende? Er det best med et lag der alle er like – eller ulike? Hvordan kan dette kobles til identitet og fellesskap i virkeligheten?