Hopp til hovedinnhold

Lurer du deg selv?

Konfirmantene lærer å gjenkjenne psykologiske feilslutninger som kan holde de tilbake fra å tenke kritisk.

Detaljer

  • 📖
  • 🕙
    20-40 min
  • 1-25+ deltakere
  • Litt forberedelser
  • Lavt tempo
  • Ingen bevegelse
  • 📕
    Middels faglig tyngde

Materiell og hjelpemidler

Mål

  • Konfirmantene lærer å gjenkjenne psykologiske feilslutninger som kan holde de tilbake fra å tenke kritisk.

# Du trenger:

  • 5 utskrifter av vedlagt dokument «forklaringer og eksempler». En til deg, og en til hver gruppe.
  • PowerPoint og mulighet til å vise fram: «Forklaring psykologiske feilslutninger».
  • 4 ark og 4 penner

# Slik gjør du:

  1. Del konfirmantene i fire grupper. Hver gruppe må ha et ark og en penn.
  2. Forklar øvelsen: «Kritisk tenkning handler om å være kritisk til inntrykkene man tar inn, som ting man ser og hører, men det handler og om å være kritisk til sine egen måter å tenker på. Hjernen vår er utstyrt med en rekke måter å tenker på, som kan føre til at vi tar dårlige valg. Dere skal nå lære et par av disse tankefeilene som kalles «psykologiske feilslutninger», før dere skal prøve å gjenkjenne de i ulike eksempler».
  3. Les opp forklaringen på de psykologiske feilslutningene (PowerPoint)
  4. Les opp ett og ett eksempel. Svaret skriver de i feltet over eksempelet. Ikke avslør fasit etter hvert eksempel.
  5. Gå igjennom svarene til konfirmantene og avslør fasiten.
  6. Still tre spørsmål som de skal svare på innad i gruppen til hverandre, ikke til deg felles.-Er dette realistiske situasjoner?-Har dere gjort en psykologisk feilslutning før? Når/hvordan?-Hvordan kan man unngå en psykologisk feilslutning?
  7. Be gruppene lage egne eksempler. Tildel hver av gruppene en av disse:- Bekreftelses bias, - Sunk cost fallacy- Spot light effekten og - Glorieeffekten.

# Tips:

Om du ikke ønsker eller har muligheten til å printe ut ark, kan du ha eksemplene oppe på prosjektor. Det viktigste er at de alltid har tilgang til å lese både forklaringene og eksemplene.