Lurer du deg selv?
Konfirmantene lærer å gjenkjenne psykologiske feilslutninger som kan holde de tilbake fra å tenke kritisk.
Detaljer
-
📖
-
🕙20-40 min
-
1-25+ deltakere
-
✄Litt forberedelser
-
⏳Lavt tempo
-
✋Ingen bevegelse
-
📕Middels faglig tyngde
Materiell og hjelpemidler
Mål
- Konfirmantene lærer å gjenkjenne psykologiske feilslutninger som kan holde de tilbake fra å tenke kritisk.
# Du trenger:
- 5 utskrifter av vedlagt dokument «forklaringer og eksempler». En til deg, og en til hver gruppe.
- PowerPoint og mulighet til å vise fram: «Forklaring psykologiske feilslutninger».
- 4 ark og 4 penner
# Slik gjør du:
- Del konfirmantene i fire grupper. Hver gruppe må ha et ark og en penn.
- Forklar øvelsen: «Kritisk tenkning handler om å være kritisk til inntrykkene man tar inn, som ting man ser og hører, men det handler og om å være kritisk til sine egen måter å tenker på. Hjernen vår er utstyrt med en rekke måter å tenker på, som kan føre til at vi tar dårlige valg. Dere skal nå lære et par av disse tankefeilene som kalles «psykologiske feilslutninger», før dere skal prøve å gjenkjenne de i ulike eksempler».
- Les opp forklaringen på de psykologiske feilslutningene (PowerPoint)
- Les opp ett og ett eksempel. Svaret skriver de i feltet over eksempelet. Ikke avslør fasit etter hvert eksempel.
- Gå igjennom svarene til konfirmantene og avslør fasiten.
- Still tre spørsmål som de skal svare på innad i gruppen til hverandre, ikke til deg felles.-Er dette realistiske situasjoner?-Har dere gjort en psykologisk feilslutning før? Når/hvordan?-Hvordan kan man unngå en psykologisk feilslutning?
- Be gruppene lage egne eksempler. Tildel hver av gruppene en av disse:- Bekreftelses bias, - Sunk cost fallacy- Spot light effekten og - Glorieeffekten.
# Tips:
Om du ikke ønsker eller har muligheten til å printe ut ark, kan du ha eksemplene oppe på prosjektor. Det viktigste er at de alltid har tilgang til å lese både forklaringene og eksemplene.