Hopp til hovedinnhold

Maska (Temakurs - kreativt)

Kursleder forteller ei historie, basert på en gammal kinesiske legende. Deretter lager konfirmantene "maska", fra denne historia, og bruker denne i situasjoner og reflekterer over disse.

Detaljer

  • 📖
  • 🕙
    20-40 min
  • 5-25 deltakere
  • Mye forberedelser
  • Lavt tempo
  • Ingen bevegelse
  • 📕
    Middels faglig tyngde

Mål

  • Konfirmantene reflekterer over forskjeller mellom det indre og det ytre, og hva de (velger) å vise til omverdenen. Når tar man på seg "masker" og i så fall hvilke?

# Du trenger:

Utstyr til å lage ei stor maske, for eksempel:

  • Store papplater (gjerne i forskjellige farger)
  • Fargeblyanter eller tusjer
  • Saks
  • Lim
  • Maling

# Slik gjør du:

  1. Få konfirmantene til å sitte i en sirkel på golvet.
  2. Fortell følgende historie: "For lenge, lenge sida fantes det en stamme i Kina kalt Qi. (Her står man fritt til å velge navn og sted. Kanskje det er noe spesielt konfirmantene er interessert i som kunne passet å bruke – vær kreativ!). Denne stammen hadde en fryktløs og modig prins. I tillegg til å være en modig kriger var prinsen både godhjerta og snill, og for alt dette blei han beundra av de andre i stammen.Det var bare det at prinsen hadde et så usedvanlig vakkert ansikt. Legenden forteller at han var så vakker og delikat at folk sammenligna ham med ei kvinne.I ei tid hvor styrke, mandighet og råskap blei sett på som dyder hos krigerne, kom hans skjønnhet i konflikt med hans fryktinngytende rykte som kriger.For å virke mer skremmende for sine fiender på slagmarka, laga prinsen ei stor og fryktinngytende maske. Hver gang han gikk til krig, bar han denne maska, og alle hans motstandere skalv i frykt ved synet av den skremmende skikkelsen som storma mot dem."
  3. Forklar konfirmantene at de nå skal lage prinsens maske. Du kan for eksempel dele konfirmantgruppa i tre, slik at grupper på fem lager hver si maske. Gå rundt å pass på at alle er involvert. Dette lar du vare så lenge du ser at flesteparten av konfirmantene er aktivt deltakende og engasjerte.
  4. Forklar gruppene at de nå skal sette opp stillbilder/tablåer, altså at de skal plassere seg sjøl i en "fryst scene".
  5. Først lager de et tablå der prinsen er omringa av fiender uten maska. Veiled konfirmantene litt diskre' hvis de ikke skjønner greia. Hvordan føler prinsen seg uten maska? Hvordan reagerer fienden på prinsens uttrykk/kroppsspråk?
  6. Så lager de et tablå av prinsen og fiendene hans når han har på seg masken. Hvordan føler prinsen seg med maska? Hvordan reagerer fienden på prinsens uttrykk/kroppsspråk nå?
  7. Deretter fortsetter fortellinga: "Sjøl om prinsen var klar over at maska hjalp til med å spre frykt hos fiendene hans og at han med denne maska kunne beskytte stammen sin, lurte han ofte på om det var maska eller hans sanne mot og dyktighet som ga ham seier. Dette gjorde ham mer og mer usikker. Han frykta at uten maska kunne han miste tilliten til soldatene sine, og fiendene ville ikke lenger se på ham som en trussel. Så derfor fortsatte han å bære maska. Han brukte masken så lenge at han til slutt begynte å bli usikker på hvem han egentlig var."
  8. Avsluttende refleksjon: I hvilke situasjoner i livet tror dere det er vanlig å bruke masker? På hvilke måter kan masker hjelpe oss i livet? På hvilke måter kan det være skadelig for oss å bruke masker?

# Tips:

  • Du kan bygge rommet og skape stemning med enkle estetiske virkemidler. Ei kappe til fortelleren, slå av lyset og ha med ei lykt mens du forteller – eller konfirmantene kan sitte i en halvsirkel rundt forteller eller du kan bruke lykten som et bål en sitter rundt, bakgrunnsmusikk – kanskje litt tribe-musikk?:)
  • Dette opplegget kan kombineres med eller gå over i øvelsen "De fire maskene".