Når blir det ubehagelig?
Konfirmantene lever seg inn i å ha ei mening, og tar et skritt fram dersom de trur de ville kunne framført en påstand knytta til denne.
Detaljer
-
📖
-
🕙20-40 min
-
5-25 deltakere
-
✄Litt forberedelser
-
⏳Lavt tempo
-
👋Litt bevegelse
-
📕Tung faglig tyngde
Materiell og hjelpemidler
Mål
- Konfirmantene reflekterer over hvilke type utsagn det er ubehagelig å si høyt
- Konfirmantene får øvelse i å leve seg inn i å ha andre meninger
- Konfirmantene drøfter fordeler og ulemper med både frykt for å ytre seg "for mye" og mangel på frykt for å gå for langt
# Du trenger:
- Plass på golvet
- Fem ark med talla 1 til 5 på
- Utskrift av påstander (se vedlegg)
# Slik gjør du:
- Rydd plass på golvet og legg ut de fem arka med talla 1 til 5 bortover på golvet
- Be konfirmantene stille seg opp på ei rekke ved sida av hverandre
- Forklar konfirmantene at de skal leve seg inn i at de faktisk har mening X. Forklar videre at på bakken ligger det en skala; 5 ark med talla 1-5 på.
- De skal nå bli utsatt for en og en meningsytring knytta til det standpunktet de nå lever seg inn i at de har. Er dette noe du ville vært komfortabel med å si (for eksempel høyt foran klassen, sammen med venner, eller skrevet på sosiale medier) dersom du hadde denne meninga? I så fall tar du et skritt fram til linja ved sida av «1». Dersom du syns at dette hadde vært ubehagelig å si høyt, blir du stående. Slik fortsetter det. Påstandene er lagt opp slik at de eskalerer.
- Presiser at de må prøve å leve seg inn i at de faktisk har denne meninga. Sjøl om en er motstander av å gi 16-åringer stemmerett, bør det være mulig å leve seg inn i at en er positiv til dette, og at en kanskje da burde være komfortabel med å si høyt at: «Vi burde ha en diskusjon rundt fordeler og ulemper ved å senke stemmerettsalderen i Norge til 16 år.»Presiser også at poenget ikke er å tenke over hvor den juridiske grensa for ytringsfrihet går eller lignende. Det er hva de er komfortable med å si som betyr noe.
- Spør litt underveis: «Ja Cornelius, der stoppa du. Hva er det som gjør at du tenker at dette hadde vært ubehagelig å si? Men du tenker ikke det Amalie?»
- Når dere er ferdig med alle de fem påstandene på et tema, går alle tilbake til start og dere starter på et nytt tema.
- Etter denne øvelsen kan det passe med en diskusjon om fordeler og ulemper med både at folk er villig til å si «for mye» og «for lite» knytta til det de mener. Du kan også gjerne spørre litt rundt åssen det var å leve seg inn i standpunkter de ikke var enige i. Blei det ubehagelig fortere da?