Hopp til hovedinnhold

Når blir det ubehagelig?

Konfirmantene lever seg inn i å ha ei mening, og tar et skritt fram dersom de trur de ville kunne framført en påstand knytta til denne.

Detaljer

Materiell og hjelpemidler

Mål

  • Konfirmantene reflekterer over hvilke type utsagn det er ubehagelig å si høyt
  • Konfirmantene får øvelse i å leve seg inn i å ha andre meninger
  • Konfirmantene drøfter fordeler og ulemper med både frykt for å ytre seg "for mye" og mangel på frykt for å gå for langt

# Du trenger:

  • Plass på golvet
  • Fem ark med talla 1 til 5 på
  • Utskrift av påstander (se vedlegg)

# Slik gjør du:

  1. Rydd plass på golvet og legg ut de fem arka med talla 1 til 5 bortover på golvet
  2. Be konfirmantene stille seg opp på ei rekke ved sida av hverandre
  3. Forklar konfirmantene at de skal leve seg inn i at de faktisk har mening X. Forklar videre at på bakken ligger det en skala; 5 ark med talla 1-5 på.
  4. De skal nå bli utsatt for en og en meningsytring knytta til det standpunktet de nå lever seg inn i at de har. Er dette noe du ville vært komfortabel med å si (for eksempel høyt foran klassen, sammen med venner, eller skrevet på sosiale medier) dersom du hadde denne meninga? I så fall tar du et skritt fram til linja ved sida av «1». Dersom du syns at dette hadde vært ubehagelig å si høyt, blir du stående. Slik fortsetter det. Påstandene er lagt opp slik at de eskalerer.
  5. Presiser at de må prøve å leve seg inn i at de faktisk har denne meninga. Sjøl om en er motstander av å gi 16-åringer stemmerett, bør det være mulig å leve seg inn i at en er positiv til dette, og at en kanskje da burde være komfortabel med å si høyt at: «Vi burde ha en diskusjon rundt fordeler og ulemper ved å senke stemmerettsalderen i Norge til 16 år.»Presiser også at poenget ikke er å tenke over hvor den juridiske grensa for ytringsfrihet går eller lignende. Det er hva de er komfortable med å si som betyr noe.
  6. Spør litt underveis: «Ja Cornelius, der stoppa du. Hva er det som gjør at du tenker at dette hadde vært ubehagelig å si? Men du tenker ikke det Amalie?»
  7. Når dere er ferdig med alle de fem påstandene på et tema, går alle tilbake til start og dere starter på et nytt tema.
  8. Etter denne øvelsen kan det passe med en diskusjon om fordeler og ulemper med både at folk er villig til å si «for mye» og «for lite» knytta til det de mener. Du kan også gjerne spørre litt rundt åssen det var å leve seg inn i standpunkter de ikke var enige i. Blei det ubehagelig fortere da?