Hopp til hovedinnhold

Porno og filmtriks

Seksualitet i pornofilm diskuteres og problematiseres.

Detaljer

  • 📖
  • 🕙
    20-40 min
  • 5-25 deltakere
  • Litt forberedelser
  • Lavt tempo
  • Ingen bevegelse
  • 📕
    Middels faglig tyngde

Mål

Bevisstgjøre konfirmantene på at pornofilm fremstiller seksualitet på bestemte måter og – i likhet med vanlig film – tar i bruk filmatiske triks som gjør fremstillingen av seksualitet lite naturtro.

# Du trenger

  • Mulighet for å vise filmsnutt på projektor e.l.
  • Ark
  • Penner

OBS! Hvis du har problemer med avspilling av filmen «Action-kavalkade» som ligger under «Materiell», og får opp lyd, men ikke bilde, er det to mulige løsninger:

  • Hvis du venstreklikker på filen vil den åpne seg i en ny fane i nettleseren din. Forsøk å åpne den i en annen nettleser.
  • Om dette ikke løser problemet, kan du høyreklikke på lenken under Materiell og velge «Lagre lenke som». Når du skal åpne denne, kan du igjen høyreklikke og velge «Åpne i», da kan du velge avspiller. Her er det flere avspillere som kan fungere, og VLC media player vil alltid kunne spille av filen.

# Slik gjør du

NB: Ikke nevn porno før senere i øvelsen!

  1. Del konfirmantene i grupper på 3 personer. Start med å vise de vedlagte filmsnuttene samlet i «Actionkavalkade» (under Materiell). Disse 2 minuttene viser 3 actionscener som tøyer fysikkens lover for å skape god film. Du kan godt si at du vet klippene er litt tullete, men det er hele poenget, nettopp at dette er film og ikke virkelighet. Spør konfirmantene hvilke forskjeller som finnes mellom filmklippene og virkeligheten. Hvis det de så skulle ha skjedd i den virkelige verden, hvordan ville det ha vært annerledes? Er noe som er overdrevent? Er det noe som virker uhyre usannsynlig? Lag gjerne en liste på tavle eller flip-over.
  2. Be så konfirmantene forestille seg en scene fra en pornofilm.
  3. Dette skaper gjerne litt fnising og forvirring, men det gjør ingenting. Du kan også myke opp stemningen med å spøke med at de sikkert aaaaaldri har sett på porno (statistisk sett har majoriteten gjort dette), men at de nok likevel har en forestilling om hvordan pornografi kan se ut. Det er helt greit, fordi dere skal ikke se et eksempel på porno – be dem bare tenke seg hvordan de tror en pornoscene kan være. Med den tenkte pornoscenen som utgangspunkt, skal de gruppevis diskutere forskjeller mellom pornofilm og hvordan sex foregår «i den virkelige verden» , uten filmtriks. Be konfirmantene skrive ned ting de tror ofte fremstilles annerledes, ting som overdrives, eller som rett og slett fremstilles helt feil i porno.
  4. Mens de diskuterer, gå rundt og følg med på at gruppene holder seg til oppgaven. De trenger ikke diskutere så lenge. Etter at de har summet et par minutter i gruppene, hører du med de forskjellige gruppene og oppsummerer ved å lage en liste på tavle eller flip-over. Det er greit om denne lista ikke inneholder «alt» , men hvis det er vesentlige forskjeller mellom porno og virkelighet som blir utelatt, kan det være greit at du som kursleder supplerer. Her er en liten hjelpeliste:
  • Klipping: Som på vanlig film, blir tabber, bommerter og små uheldige episoder klippet og redigert ut av pornofilmen. Dette kan gi inntrykk av at pornoskuespillere ikke tabber seg ut når de har sex, men det gjør de jo, i likhet med alle andre.
  • Omvendt tidsbruk: Ofte innledes et samleie med kyssing, beføling og rolig vorspiel i lang tid, selv om selve samleiet kanskje ikke varer så lenge. I pornofilm er tidsbruken ofte snudd på hodet: her kan vorspiel være unnagjort veldig kjapt, mens samleiene derimot kan vare kjempelenge og inneholde veldig mange stillinger. Men det finnes ingen fasit på hvor lang tid sex skal vare; heller ikke i porno.
  • Ereksjonshjelp: Mannlige skuespillere bruker ofte farmasøytiske hjelpemidler som Viagra og andre triks for å beholde ereksjonen unaturlig lenge. Mister de ereksjonen, blir dette også klippet vekk fra filmklippet.
  • Uvanlige sexstillinger: Mange av de mest populære sexstillingene i porno velges fordi de egner seg til å «vise frem mye» til kamera, ikke fordi de er særlig behagelige for de som skal ha sex.
  • Lydeffekter: Pornoskuespillere blir lært opp til å stønne veldig høyt og mye, og ofte legges det også på ekstra lyder og stønn etter filmingen. Når en pornoskuespiller sier «au» eller gir fra seg lyder som tyder på at noe er ubehagelig, blir disse lydene fjernet.
  • Mange sære preferanser: Porno lages ikke for å etterligne virkeligheten. Den lages for å tilfredsstille betalende kunder, som ofte vil se en fantasi de ikke ville utført i virkeligheten, men liker å se på film. Dette skaper pornotrender hvor for eksempel analsex og sæd i ansiktet blir mye mer vanlig på internett enn det er på soverommet. Selv om det er helt greit med fetisjer, gir altså pornoen inntrykk av at noen typer sex er mye mer utbredt enn det faktisk er, og det bør man være bevisst på.
  • Opererte kropper og sminkede underliv: Pornoskuespillere kan ofte ha opererte kropper, som gir et annet kroppsbilde enn det vi er vant med å se blant ikke-pornoskuespillere, I tillegg sminker pornoskuespillere iblant både rumpehull og underliv, noe som ikke er naturlig.

Etter å ha laget en liste er i grunnen øvelsen ferdig, men hvis du ønsker, kan dere bruke denne øvelsen som springbrett til en lengre diskusjon om pornografi.

# Tips!

I denne øvelsen må du tenke gjennom og avpasse fremleggelsen etter hva slags konfirmantgruppe du har. For noen ungdommer kan det være veldig flaut å snakke om pornografi, selv om vi selvfølgelig ikke viser konkrete eksempler. Andre konfirmanter har ingen problemer med å snakke reflektert og voksent om temaet. Prøv å være litt fintfølende om hvordan du ordlegger deg og tar opp pornografi etter hvordan akkurat din konfirmantgruppe er sammensatt. Noen ungdommer kan reagere umodent og sensasjonalisere at en voksen snakker med dem om noe som i vår kultur både er tabubelagt og privat – og det er kanskje disse ungdommene som vil få mest ut av en reflektert samtale rundt pornografi.