Publikumsrespons
Én konfirmant fremfører for vekselvis nedlatende og oppglødd publikum.
Detaljer
-
📖
-
🕙5-20 min
-
5-25+ deltakere
-
✄Ingen forberedelser
-
⏳Lavt tempo
-
👋Litt bevegelse
# Du trenger
- Tenk på det!
# Slik gjør du det
- Dette er tenkt som en rask øvelse på cirka fem minutter, som passer godt før en annen øvelse hvor noen av konfirmantene blir bedt om å fremføre noe i en gruppe.
- Be om en frivillig konfirmant til en øvelse. Siden konfirmanten skal få endel oppmerksomhet, er det viktig at hen er frivillig.
- Bli med konfirmanten ut av kursrommet, og forklar at konfirmanten skal få i oppgave å lese to tekster. Først skal hen lese «Å leve» fra Tenk på det (s. 15), og når du ber om det, skal konfirmanten lese sitatet av George Eliot, som står på neste side sitatet (s. 16, det som begynner med «Hva lever vi for …» – vis det gjerne for konfirmanten i boka). Be konfirmanten fremføre både diktet og sitatet høytidelig og ordentlig, slik hen for eksempel kunne gjort på en seremoni. Be konfirmanten vente med å komme inn til du sier det er klart.
- Gå inn i kursrommet og forklar at den som er på gangen snart skal komme inn og lese ett dikt og ett sitat. Si til gruppa at de skal oppføre seg som om de er overdrevent uinteresserte i det konfirmanten leser når konfirmanten leser det første diktet. Si at de kan se en annen vei, snakke lavt med hverandre, se ned i gulvet, gjespe, og så videre. Men så, når du ber konfirmanten lese sitatet på neste side, skal konfirmantene smile og se vennlige ut. De skal følge skikkelig med og gi konfirmanten applaus etter at sitatet er ferdiglest.
- Slipp så inn konfirmanten og gjennomfør de to opplesningene.
- Etterpå spør du konfirmanten hvordan det føltes å først ha et så uengasjert publikum. Var det vanskelig å lese diktet, når de var så uinteresserte? Var det ubehagelig? Hvordan føltes det andre gangen? Føltes det bedre å lese for gruppa når de fulgte med og var positive?
- Konfirmantene tar nok poenget, men hvis du har en urolig gruppe og vil jobbe mer med dette, kan dere diskutere hva alle kan gjøre for at det blir behagelig å fremføre for hverandre.
- Har du lyst til å jobbe mer med George Eliots sitat om å gjøre livet enklere for hverandre, kan du dele konfirmantene i grupper og gi dem tre minutter til å komme på flest mulig ting som de selv kan gjøre for å gjøre livet enklere for andre. Det kan være små ting, som å følge med når noen fremfører, og store ting, som å kjempe for rettigheter.
# Tips til aktiviteten
Den frivillige konfirmanten kunne ha snakket om noe annet enn å fremføre de to tekstene fra Tenk på det!, men vi tenker det er enklere hvis konfirmanten fremfører noe den ikke har produsert selv, i tillegg til at disse to tekstene tematisk sett er knyttet til de to forskjellige reaksjonene.