Hopp til hovedinnhold

Relasjonsposter

En konkurranse der konfirmantene skal reflektere over hvem de trives best sammen med i ulike situasjoner.

Detaljer

  • 📖
  • 🕙
    5-20 min
  • 5-25 deltakere
  • Litt forberedelser
  • Høyt tempo
  • 👋
    Mye bevegelse
  • 📕
    Lett faglig tyngde

Materiell og hjelpemidler

Mål

Konfirmantene blir varme i trøya samtidig som de reflekterer over de ulike relasjonene i livet sitt på en leken måte.

# Forberedelse

  1. Lag «relasjonsposter« som skal henges på veggene i rommet (Eller bruk de ferdiglagde arka: «Relasjonsposter»). På lappene kan du for eksempel skrive: «Bestevenn», «Fest», «Familie», «Aleine», «Vennegjeng», «Fremmede», «Mamma og Pappa». Disse kan du bytte ut, men du bør ha omtrent 68 kategorier.
  2. Skaff post-it-lapper i forskjellige farger. Én farge per relasjonspost.

# Slik gjør du

  1. Flytt stoler og bord til den ene siden av rommet, slik at dere har god plass.
  2. Gi alle konfirmantene hvert sitt blanke ark hvor de tydelig skal skrive navnet sitt.
  3. Samtidig som konfirmantene gjør dette, kan du henge arka med de ulike relasjonene rundt i rommet.
  4. Ved hvert relasjonsark legger du en bunke med Post-it-lapper. Det er viktig at ingen av bunkene har like farger.
  5. Be konfirmantene legge arka med navna sine på gulvet. Det er ikke lov å flytte på dette arket etter at de har lagt det ned.
  6. Nå er det tid for konkurranse, og det er lov å jazze opp konfirmantene. Dette er en øvelse med høyt tempo og høy temperatur. Forklar konfirmantene at du kommer til å lese opp én og én situasjon. Konfirmantene skal ta stilling til hvem de ønsker å dele de ulike situasjonene med, altså blant de relasjonene som henger i rommet.
  7. De skal nå plukke en Post-It-lapp fra den relasjonen de ønsker å dele situasjonen med og klistre denne på sitt navneark. Sier du «Se én serie», skal konfirmantene løpe til for eksempel «Bestevenn» og hente én (kanskje) grønn post-it-lapp og så komme tilbake. De må tilbake til navnearket for hver gang de har henta en post-it-lapp. Det er ikke lov å hente flere på en gang. Det er om å gjøre å ha flest post-it-lapper når leken er slutt.
  8. Kurslederens jobb er å lese opp situasjoner så fort at konfirmantene ikke rekker å hente én post-it-lapp per situasjon. Du kan gjerne begynne litt roligere, og heller øke tempoet etter hvert.
  9. Konkurransen er over når du har lest opp alle situasjonene. Konfirmantene teller over lappene sine, og vinneren kåres til stor applaus.
  10. Nå roes temperaturen ned. Be konfirmantene sjekke om det er en spesiell farge det er mye av på deres ark. De kan sammenligne med hverandre og finne mønster og forskjeller. Dette kan være utgangspunkt for mange fine, lettbeinte diskusjoner om at vi er forskjellige, om innadvendthet og utadvendthet og andre personlighetstrekk. Kurslederen bør få sagt det opplagte, nemlig at det ikke er en type personlighet som er bedre enn en annen, at det er styrker og svakheter med alle typer, og at det er mangfoldet og variasjonen som er vår styrke. Disse diskusjonene kan summe så lenge du føler at konfirmantene syns det er spennende.

# Forslag til situasjoner

  • «Lese ei bok»
  • «Male et bilde»
  • «Se en serie»
  • «Snakke om noe som er vanskelig»
  • «Gjøre lekser»
  • «Feire bursdag»
  • «Høre på musikk»
  • «Dra på hytta»
  • «Gå en tur»
  • «Trene»
  • «Gå til skolen»
  • «Game»
  • «Shoppe»
  • «Dra på kafe'»
  • «Gråte»
  • «Spise på restaurant»
  • «Bake kake»
  • «Høre på musikk»
  • «Sørge over død»
  • «Gå på do»
  • «Være på ferie»
  • «Tenke på framtida»
  • «Danse»
  • «Øve til ei prøve»
  • «Være sjuk»
  • «Rydde rommet»
  • (Bare å finne på masse situasjoner selvfølgelig)

# Tips

Denne øvelsen har høyt tempo og høy temperatur. Den kan derfor egne seg til at konfirmantene blir varme i trøya, eller for å balansere ut en kveld med mye stillesitting og rolige aktiviteter.