Ressurskampen: Vårt drømmesamfunn
En praktisk samarbeidsoppgave som synliggjør skeivfordeling mellom grupper. Aktiviteten inneholder tegning og bygging og er ment å skape stort engasjement, frustrasjon og gode refleksjoner.
Detaljer
-
📖
-
🕙20-40 min
-
5-25 deltakere
-
✄Litt forberedelser
-
⏳Middels tempo
-
👋Litt bevegelse
-
📕Middels faglig tyngde
Mål
- Skape en "aha-opplevelse" rundt privilegier, urettferdighet og utenforskap.
- Bygge empati og bevisstgjøre deltakerne på hvordan ulik tilgang på verktøy og ressurser påvirker motivasjon, samarbeid og det ferdige resultatet.
# Du trenger:
- A4-ark eller avispapir (til tårn)
- Store og små blanke ark (til flagg)
- Et utvalg fargetusjer eller fargeblyanter/stifter
- Én nesten tom/slitt tusj eller knekt blyant
- Maskeringsteip
- Sakser
- Tre anonyme konvolutter eller esker
#
Forberedelser:
Gjør klar tre helt ulike pakker med materiell. Legg dem i de anonyme konvoluttene eller eskene slik at innholdet er skjult frem til start:
- Pakke 1 (Overflod): Masse papir (20-30 ark), et stort og flott ark til flagg, to ruller teip, to sakser, et enormt utvalg av fargetusjer i alle mulige farger, og kanskje en skål med sjokolade.
- Pakke 2 (Middelklasse): 10 ark, et vanlig A4-ark til flagg, en halv rull teip, to-tre fargetusjer. Ingen saks.
- Pakke 3 (Mangel): 3 ark (gjerne litt krøllete), en bitteliten papirlapp til flagg, én halvmeters bit med teip, og kun én enkelt, dårlig fargetusj eller en knekt blyant på deling til hele gruppen. Ingen saks.
Slik gjør du:
- Laginndeling: Del deltakerne inn i tre lag med 4-5 personer på hvert lag.
- Oppgaven: Gi en felles beskjed til alle: "Deres oppgave er å etablere deres nye drømmesamfunn. For å gjøre dette må dere løse to oppgaver: Dere skal bygge et tårn (et monument for samfunnet deres) OG dere skal tegne et flagg som representerer samfunnet. Dere har nøyaktig 10 minutter på dere." Eventuelt kan det presiseres at det er en konkurranse for ekstra konkurranseinstinkt mellom gruppene.
- Utdelingen: Del ut de tre pakkene til lagene. Det blir umiddelbart synlig at fordelingen er urettferdig når eskene åpnes. Hvis noen klager, svarer du bare nøytralt: "Slik er fordelingen i dag. Bruk det utstyret dere har fått."
- Gjennomføring: Sett på en stoppeklokke. Mens de jobber, er din jobb som fasilitator utelukkende å observere: Hvordan løser gruppen med 5 personer oppgaven med å både bygge og tegne når de nesten ikke har utstyr? Tar gruppen med overflod all oppmerksomhet? Er det noen som prøver å dele eller låne bort saks eller farger på tvers av lagene?
- Presentasjon: Etter 10 minutter avbrytes oppgaven. La gruppene presentere sitt resultat.
# Plenum og felles refleksjon:
Samle hele gruppen i en sirkel. La dem først kommentere det visuelle resultatet og få ut litt frustrasjon, før du styrer samtalen dypere inn på prosessen.
Forslag til spørsmål for å få i gang praten:
- Til laget som fikk mest: Hvordan var det å sitte med alle fargene, saksene og sjokoladen, mens dere så at nabolaget knapt hadde utstyr til å tegne flagget sitt? Hvorfor delte dere eventuelt ikke utstyret deres med de andre gruppene?
- Til laget som fikk minst: Hvordan påvirket det motivasjonen deres å skulle bygge et samfunn med bare én dårlig tusj og litt krøllete papir? Følte dere at det i det hele tatt var vits i å prøve å lage noe fint?
- Om reglene: Kursleder sa aldri at det var forbudt å samarbeide eller dele utstyr på tvers av gruppene. Hvorfor gikk alle likevel automatisk inn i en lukket boble for å beskytte sitt eget lag?
- Overføringsverdi: Hvis vi overfører dette til det virkelige samfunnet eller storpolitikken: Hva representerer fargetusjene, saksene og mangelen på ressurser? Hvordan påvirker startgrunnlaget vårt evnen til å skape det "drømmesamfunnet" vi ønsker oss?