Hopp til hovedinnhold

Skalaøvelse om gode råd

Konfirmantene reflekterer rundt hvem som er avsenderen av ulike råd. Har det noe å si hvem som sier ulike ting? 

Detaljer

  • 📖
  • 🕙
    5-20 min
  • 5-25 deltakere
  • Ingen forberedelser
  • Middels tempo
  • 👋
    Litt bevegelse
  • 📕
    Middels faglig tyngde

Mål

Konfirmantene reflekterer rundt hvem som er avsenderen av ulike råd, og hva dette har å si

# Du trenger

  • Tenk på det!-boka

# Slik gjør du

  1. Forklar at golvet er en skala, og at konfirmantene skal stille seg hvor de vil langs skalaen. Fra at du "SELVFØLGELIG" ville fulgt det rådet, til «ALDRI I LIVET!». Alt i mellom er en skala.
  2. Kom med en påstand og be konfirmantene plassere seg der de ønsker. Hør med konfirmanter som plasserer seg litt ulikt hvorfor de står akkurat der. Legg opp til litt diskusjon.
  3. Les diktet Gode råd på side 127 i Tenk på det!-boka.
  4. Kom med de samme råda en gang til, men bytt hvem som kommer med råda. Plasserer de seg annerledes nå? Hvorfor det? Kjør diskusjon.
  5. Spørsmål til refleksjon/samtale etterpå: Hva har mest å si når du får råd; sjølve rådet, eller hvem som gir det? Dersom det er hvem som gir rådet som har mest å si, er dette en «feil» med oss mennesker? Rådet er jo det samme…

# Forslag til påstander for runde 1

  • Mora di sier at du burde begynne på Salg og Service på vgs.
  • Bestevenninna di sier at du burde kjøpe akkurat den buksa
  • Læreren din sier at du burde ta vanskelig matte på vgs.
  • En god venn sier at du burde gå bort å snakke med jenta eller gutten du er forelska i
  • Statsministeren sier at vi burde bruke mindre strøm

# Forslag til påstander for runde 2

  • Bestevennen din sier at du burde begynne på Salg og Service på vgs.
  • Bestemora di sier at du burde kjøpe akkurat den buksa
  • Søstera di sier at du burde ta vanskelig matte på vgs.
  • Faren din sier at du burde gå bort å snakke med jenta eller gutten du er forelska i
  • Lillebroren din sier at vi burde bruke mindre strøm