Skalaøvelse om gode råd
Konfirmantene skal reflektere rundt hvem som er avsenderen av ulike råd. Har det noe å si hvem som sier ulike ting?
Detaljer
-
📖
-
🕙5-20 min
-
5-25 deltakere
-
✄Ingen forberedelser
-
⏳Middels tempo
-
👋Litt bevegelse
-
📕Middels faglig tyngde
Mål
Konfirmantene reflekterer rundt hvem som er avsenderen av ulike råd, og hva dette har å si.
# Du trenger
- Tenk på det!-boka
# Slik gjør du
- Forklar at gulvet er en skala, og at konfirmantene skal stille seg hvor de vil langs skalaen. Fra at du «SELVFØLGELIG» ville fulgt det rådet, til «ALDRI I LIVET!». Alt imellom er en skala.
- Kom med en påstand og be konfirmantene plassere seg der de ønsker. Hør med konfirmanter som plasserer seg litt ulikt hvorfor de står akkurat der. Legg opp til litt diskusjon.
- Les diktet Gode råd på side 127 i Tenk på det!-boka.
- Kom med de samme råda en gang til, men bytt hvem som kommer med råda. Plasserer de seg annerledes nå? Hvorfor det? Kjør debatt.
- Spørsmål til refleksjon/samtale etterpå: Hva har mest å si når du får råd? Er det selve rådet, eller hvem som gir det? Dersom det er hvem som gir rådet som har mest å si, er dette en «feil» med oss mennesker? Rådet er jo det samme …
# Forslag til påstander for runde 1
- Mora di sier at du burde begynne på Salg og Service på videregående skole.
- Bestevenninna di sier at du burde kjøpe akkurat den buksa.
- Læreren din sier at du burde ta vanskelig matte på videregående skole.
- En god venn sier at du burde gå bort å snakke med jenta eller gutten du er forelska i.
- Statsministeren sier at vi burde bruke mindre strøm.
# Forslag til påstander for runde 2
- Bestevennen din sier at du burde begynne på Salg og Service på videregående skole.
- Bestemora di sier at du burde kjøpe akkurat den buksa.
- Søstera di sier at du burde ta vanskelig matte på videregående skole.
- Faren din sier at du burde gå bort å snakke med jenta eller gutten du er forelska i.
- Lillebroren din sier at vi burde bruke mindre strøm.