Speed debating – etikk
Hurtigdebatt som springbrett til gode plenumsdiskusjoner.
Detaljer
-
📖
-
🕙20-40 min
-
5-25 deltakere
-
✄Litt forberedelser
-
⏳Høyt tempo
-
👋Litt bevegelse
-
📕Middels faglig tyngde
Materiell og hjelpemidler
Mål
Trene konfirmantene til å argumentere for et standpunkt og til å produsere gode argumenter under press.
# Du trenger
- Plass til å sette stoler på to rekker mot hverandre.
- Påstandslapper (samme påstander som øvelsen Lappekaos).
# Slik gjør du
OBS! Lappene med påstandene som kan debatteres er de samme som brukes i øvelsen «Lappekaos». Hvis du har planer å gjøre begge øvelsene, husk å velge ut forskjellige lapper for dem.
- Sett stoler på to rekker som står vendt mot hverandre. De må stå rett overfor hverandre og ganske tett på. Det kan imidlertid være litt plass mellom hver stol på samme rekke, slik at det er litt luft mellom de som sitter ved siden av hverandre. Konfirmantene kan gjerne sette seg på stolene før du gir instruksjonen.
- De skal nå få prøve seg på hurtigdebatt, der de skal ha en 2 minutters debatt med den de sitter rett overfor. Når de 2 minuttene er omme, vil alle få en ny påstand å debattere og en ny person å debattere med.
- I den første runden får alle på den ene rekka utdelt en påstandslapp hver. De skal nå debattere med den de sitter rett overfor. Hvis de er enige, kan de sammen forsøke å komme på gode argumenter for det de mener. Stopp praten og be dem være stille etter nøyaktig 2 minutter.
- Nå kommer det som er litt vanskelig for deg som kursleder, og det er å sørge for at alle bytter plass sånn at alle får en ny påstand og en ny debattpartner. Be de som sitter på rekka som fikk utdelt lappene om å ta lappene, reise seg og legge lappen på stolen. De skal altså ikke ta med seg lappen. Be alle rykke en stol bortover. Den som står foran stolen som er ytterst på rekka på den siden de rykker mot, må gå rundt til den stolen som blir ledig i den andre enden. Be deretter de som sitter på andre siden om å rykke en stol bortover motsatt vei. Også her må den som står ytterst på rekka komme rundt til den stolen som blir ledig i den andre enden.
På denne måten får alle en ny påstandslapp og en ny person å snakke med. Du må følge med på når de er kommet helt rundt og er tilbake til utgangspunktet.
Nå har de forhåpentligvis kommet litt i gang og blitt litt engasjerte, og kanskje funnet noen påstander eller spørsmål de gjerne vil snakke mer om. Du kan samle inn alle påstandene igjen. Så skal gruppa få bestemme hvilke påstander de syntes var spennende og som de vil fortsette å diskutere sammen. Dette kan man gjøre på to måter:
- Velg eller trekk en av påstandslappene. Si at hvis halvparten eller flere synes den påstanden er interessant, kan de fortsette å snakke om den. Les opp det som står på lappen. Be de som synes denne er interessant om å rekke opp hånda. Hvis halvparten rekker opp hånda, kan du gå videre til en plenumsdiskusjon om påstanden. Hvis ikke leser du opp neste påstand. Dette passer best til en litt engasjert gruppe.
- Med en passiv gruppe kan du risikere at ingen av påstandene får halvparten til å rekke opp hånda. Da kan du heller skrive alle påstandene på tavle/flip over og be dem stemme. Alle må stemme 2 ganger. Begynn med å diskutere den påstanden som får flest stemmer, fortsett med den som fikk nest flest stemmer, osv.
Du kan velge om de skal diskutere de valgte påstandene i plenum eller i grupper. Hvis du har mange konfirmanter, eller en stille gruppe, kan det være lettest å få en god diskusjon i mindre grupper.
# Tips!
Du kan selvsagt bruke denne metoden for å diskutere andre temaer og med andre påstander.