Status-lineup
Konfirmantene rangerer yrker ut ifra status og samfunnsnytte
Detaljer
-
📖
-
🕙20-40 min
-
5-25 deltakere
-
✄Litt forberedelser
-
⏳Lavt tempo
-
👋Litt bevegelse
-
📕Middels faglig tyngde
Mål
Konfirmantene reflekterer over hvordan/hvorfor vi tildeler ulike yrker ulik status, og hvordan dette ser ut med tanke på nytten av disse yrkene
# Du trenger
- Post-it-lapper.
- Noe å skrive med.
# Slik gjør du
- Finn fram like mange post-it-lapper som det er konfirmanter. Skriv et yrke på hver av dem. (Du står fritt til å velge yrker selv, men her er et forslag til yrker du kan bruke dersom du har en gruppe på 15 konfirmanter: Lærer, barnehageassistent, sykepleier, lege, søppeltømmer, renholder, advokat, konge, politiker, butikkansatt, bonde, rørlegger, finansperson, hjelpepleier, bussjåfør.
- Klistre en lapp i panna på hver konfirmant. Det er veldig viktig at de ikke vei hvilken lapp de får. Ingen må si til de andre hvilket yrke de har fått.
- Be konfirmantene om å stille seg opp på rekke fra den med lavest status, til den med høyest status. Dette skal de gjøre uten å snakke sammen. Det at de ikke vet hvilket yrke de selv har, kan du knytte til at det er de andre i samfunnet som ser deg og «gir deg» statusen din. Legg vekt på at de skal plassere hverandre ut ifra hvilken status de tror disse yrkene har i samfunnet, ikke ut fra hva de selv mener om disse yrkene. Du må kanskje forklare hva status betyr, eller hva det betyr i denne sammenhengen.
- Når de har plassert seg, går du gjennom plasseringa. Prøv å få i gang ulike diskusjoner. Hvorfor tror dere det er slik. Hvorfor er det yrket plassert så høyt? Hvorfor er det yrket lavere enn det?, osv.
- Be konfirmantene plassere seg på nytt, denne gangen ut ifra hvilken samfunnsnytte de mener disse yrkene har. Nå kan de snakke sammen, og nå tar vi utgangspunkt i deres egne meninger.
- Gå gjennom denne nye plasseringa. Utfordre dem på hvordan de har plassert. Vær djevelens advokat. Sammenlign med den forrige rekkefølgen. La diskusjonen vare så lenge det er gøy.