Svindelpitch
Konfirmantene konkurrerer i å lage de beste salgspitchene for alternative helseprodukter.
Detaljer
-
📖
-
🕙20-40 min
-
✄Mye forberedelser
-
⏳Lavt tempo
-
✋Ingen bevegelse
-
📕Middels faglig tyngde
Materiell og hjelpemidler
Mål
- Bli kjent med hvordan alternativ-bransjen tenker når de selger inn produktene sine
- Forståelse for hvordan ljug og fanteri kan forkles som gode argumenter
# Du trenger:
- Spillkorta - et sett til hver gruppe
- Spillebord til alle gruppene
# Slik gjør du:
- Skriv ut og klipp opp nok sett av spillkorta (husk å skrive ut på ei side, og husk å skrive ut med farger)
- Del konfirmantene i grupper på 3-5, og be dem sette seg rund hvert sitt bord
- Hver spiller skal trekke ett kort av hver farge, med unntak av de røde som legges i en bunke i midten.
- En spiller begynner og er kunden. Kunden snur det øverste kortet i bunken med de røde brikkene hvor det står en lidelse.
- De resterende spillerne skal nå selge sin metode til kunden. De må bruke alle orda som står på kortene deres. De blå korta er sjølve produktet; Står det for eksempel "amulett" er det produktet. De gule korta sier hvor produktet kommer fra, mens de grønne inneholder et stikkord konfirmantene skal bruke i sine innsalg. På de lilla korta står det setninger konfirmantene skal bruke, og der hvor det står "…" må de sjøl fylle inn noe som passer.
- Etter at alle har gjort sin “pitch” vil kunden velge produktet som vedkommende tror er det "beste" (eller overbeviste mest).
- Deretter blandes alle kortene og de deles ut på nytt igjen.
- Spilleren til høyre er nå kjøperen.
- Fortsett slik til bunken med lidelser er tom eller dere ønsker å avslutte spillet.
OBS: De må ikke lese helt nøyaktig det som står på kortene, men de kan omformulere litt.
# Etter spillet kan du spørre konfirmantene:
- Var det noen av produktene/selgerne som virka overbevisende?
- Kan det tenkes at sjøl om vi hører noe som virker overbevisende så er det ikke sant?
- Er folk flest lettlurte?