Hopp til hovedinnhold

Svindelpitch

Konfirmantene konkurrerer i å lage de beste salgspitchene for alternative helseprodukter.

Detaljer

  • 📖
  • 🕙
    20-40 min
  • Mye forberedelser
  • Lavt tempo
  • Ingen bevegelse
  • 📕
    Middels faglig tyngde

Materiell og hjelpemidler

Mål

  • Bli kjent med hvordan alternativ-bransjen tenker når de selger inn produktene sine
  • Forståelse for hvordan ljug og fanteri kan forkles som gode argumenter

# Du trenger:

  • Spillkorta - et sett til hver gruppe
  • Spillebord til alle gruppene

# Slik gjør du:

  1. Skriv ut og klipp opp nok sett av spillkorta (husk å skrive ut på ei side, og husk å skrive ut med farger)
  2. Del konfirmantene i grupper på 3-5, og be dem sette seg rund hvert sitt bord
  3. Hver spiller skal trekke ett kort av hver farge, med unntak av de røde som legges i en bunke i midten.
  4. En spiller begynner og er kunden. Kunden snur det øverste kortet i bunken med de røde brikkene hvor det står en lidelse.
  5. De resterende spillerne skal nå selge sin metode til kunden. De må bruke alle orda som står på kortene deres. De blå korta er sjølve produktet; Står det for eksempel "amulett" er det produktet. De gule korta sier hvor produktet kommer fra, mens de grønne inneholder et stikkord konfirmantene skal bruke i sine innsalg. På de lilla korta står det setninger konfirmantene skal bruke, og der hvor det står "…" må de sjøl fylle inn noe som passer.
  6. Etter at alle har gjort sin “pitch” vil kunden velge produktet som vedkommende tror er det "beste" (eller overbeviste mest).
  7. Deretter blandes alle kortene og de deles ut på nytt igjen.
  8. Spilleren til høyre er nå kjøperen.
  9. Fortsett slik til bunken med lidelser er tom eller dere ønsker å avslutte spillet.

OBS: De må ikke lese helt nøyaktig det som står på kortene, men de kan omformulere litt.

# Etter spillet kan du spørre konfirmantene:

  • Var det noen av produktene/selgerne som virka overbevisende?
  • Kan det tenkes at sjøl om vi hører noe som virker overbevisende så er det ikke sant?
  • Er folk flest lettlurte?