Forslag til rekkefølge og disponering av kurskvelder
Som kursleder står du rimelig fritt til å legge opp ditt kurs, så lenge opplegget bidrar til å nå målsetninga, og du dekker de fem obligatoriske kjernetemaene. Under finner du et forslag til hvordan du kan sette opp ditt konfirmasjonskurs.
# Samkjøring med andre
Mange steder forsøker kursledere å samkjøre seg, slik at kursplanene ser rimelig like ut. Dette er lurt, slik at folk som går på parallelle kurs får følelsen av å i stor grad ha vært med på det samme. Det er også sterkt anbefalt at kursledere på samme konfirmasjonsleir, samkjører sine kursplaner. Å samkjøre kursplaner handler om å ha de samme temaene på de samme dagene, ikke å nødvendigvis gjøre akkurat de samme øvelsene og det samme opplegget.
Dersom du er en del av ei slik samkjøring skal du følge den kursplanen, ikke denne. Når det er sagt, er disse forslaga ypperlige å bruke for din lokale samkjøring.
# Rekkefølge og disponering av kurskvelder
Alle kurs starter med en bli kjent-kveld (NB: dersom du legger inn denne i kursplanen i SB2 sjøl, må du kalle den "gruppedynamikk". Dette fordi vi ikke får godkjent "Bli kjent" som tema for voksenopplæringsmilder.)
Deretter kan det passe fint å gå videre til temaene identitet og kritisk tenkning. Temaet identitet passer fint å ta tidlig i kurset da flere aktiviteter tar som utgangspunkt at konfirmantene ikke kjenner hverandre godt. Flere av aktivitetene passer også fint for å bli bedre kjent med hverandre.
Ellers er temaene lagt opp i stor grad etter «vanskelighetsgrad», der etikk kanskje er det «tyngste» temaet vårt (det er lov å være uenig i dette, og veldig lov å gjøre det lettbeint).
Tema livssyn og humanisme kommer til slutt og oppsummerer kurset ettersom man kan si at alle temaene man har vært gjennom også er en del av humanismen. På denne måten blir temaet lettere håndgripelig for konfirmantene.
# Gå fra det konkrete til det abstrakte
Denne rekkefølgen er ganske ulik den vi har anbefalt tidligere. Mange av dere nok vant til å ta “hovedtemaet” livssyn og humanisme i starten. Vi har erfart og gjort en vurdering av at forståelsen for temaet humanisme blir best dersom man gjør som beskrevet under.
# Konkret forslag til kursplaner
Kveldskurs
(10 kvelder på to timer)
Kveld 1: Bli kjent (I SB2 kalt "Gruppedynamikk")
Kveld 2: Identitet
Kveld 3: Kritisk tenkning
Kveld 4: Menneskerettigheter
Kveld 5: Menneskerettigheter
Kveld 6: Etikk
Kveld 7: Etikk
Kveld 8: Livssyn og humanisme
Kveld 9: Livssyn og humanisme
Kveld 10: Oppsummering og avslutning
Helge-/feriekurs
(4 dager a/5 timer)
Dag 1 – før lunsj : Bli kjent (I SB2 kalt "Gruppedynamikk")
Dag 1 – etter lunsj: Identitet
Dag 2 – før lunsj: Kritisk tenkning
Dag 2 – etter lunsj: Menneskerettigheter
Dag 3 – før lunsj: Etikk
Dag 3 – etter lunsj: Livssyn og humanisme
Dag 4 – før lunsj: Livssyn og humanisme
Dag 4 – etter lunsj: Oppsummering og avslutning
# Leirkurs
(Her er det lagt opp til fem dager, inkludert ankomst- og avreisedag. Her er det snakk om disponering av kurstida i kursgruppene på leir. En konfirmasjonsleir vil gjerne i tillegg omfatte andre typer kurstid, for eksempel valgfrie temabolker eller kulturelle verksteder på tvers av gruppene.)
Dag 1 – ankomstdagen: Bli kjent (I SB2 kalt "Gruppedynamikk")
Dag 2: Identitet og Etikk
Dag 3: Menneskerettigheter og kritisk tenkning
Dag 4: Livssyn og humanisme
Dag 5 – avreisedagen: Oppsummering og avslutning