Å lede en gruppe
God gruppeledelse er nok det aller viktigste som skal til for å bli en god konfirmasjonskursleder. Her finner du noen tips som alltid er nyttige i møte med kursgrupper med ulik sosial dynamikk.
# Vær deg selv
Det er opp til deg hvordan du løser rollen som kursleder. Noen foretrekker ro og orden, andre er mer avslappede. Noen er blide og sprudlende og drar opp humøret, andre er ettertenksomme og har en rolig og harmonisk stemning i gruppa. Det er ingen fasit for hvilken type kursleder man skal være, det viktigste er at du ikke prøver å være noen du ikke er. Konfirmantene gjennomskuer det.
Vis at du liker å være på kurs, at du liker konfirmantene, at du synes temaene som tas opp er spennende og at du verdsetter konfirmantenes innspill. Det smitter.
Ikke prøv å være kul. Hvis det er viktigere for deg å søke anerkjennelse fra konfirmantene enn å være en tydelig voksen, er du kanskje ikke moden nok til å være kursleder. Hvis du utstråler at du er trygg på deg selv og trygg i situasjonen, blir du kanskje ikke kul, men det er et bra utgangspunkt for å få et godt forhold til konfirmantene. Ta heller sikte på å være en trygg og tydelig voksen.
# Vær en tydelig voksen
Felles for alle kursledere, uansett personlighet og stil, er kravet om å være en tydelig leder, å styre gruppa, treffe beslutninger og fylle kurset med et innhold Human-Etisk Forbund kan stå inne for. Hvordan du enn velger å møte konfirmantene, må du ha en reflektert holdning til det du gjør. Hva som skjer på ditt kurs, er i hovedsak ditt ansvar.
Du skal sørge for å skape et miljø der alle kan føle seg trygge. Da må du vise hva som er greit og hva som ikke er greit å si og gjøre på kurset. Det er opp til deg hvor strenge regler du ønsker å ha, så lenge det er innenfor norsk lov, allmenn folkeskikk og reglene for oppførsel på konfirmasjonskurset. Vi oppfordrer alle kursledere til å vise tydelig at konfirmantene skal behandle hverandre på en ordentlig måte. Det er ikke greit at konfirmantene sier noe nedsettende om de andre på kurset eller på andre måter er ufine med hverandre.
Det er uansett viktig å etablere at det er du som bestemmer på kurset, og at de kjørereglene dere har blitt enige om gjelder. Å bestemme betyr ikke å være diktator. Nøkkelen her er å være konsekvent, og stå for det du har sagt. Hvis du for eksempel sier at «nå skal det være stille her», må du ikke akseptere bråk rett etterpå. Da undergraver du din egen autoritet, og det blir faktisk også mindre trygt for konfirmantene, da de ikke helt kan vite hva du egentlig mener. Tenk deg derfor nøye om før du sier ting som at «nå er det siste sjanse» eller «gjør du det en gang til, må du forlate kurset». Ikke informer om konsekvenser du ikke kommer til å bruke.
Det er fint at du ikke ønsker å være streng, men dersom grensene for akseptabel oppførsel overskrides, er dette nødvendig.
# Vær et godt eksempel
Det du forventer av konfirmantene skal du selv vise i din egen adferd. Vær ute i god tid. Hils på alle når de kommer. Bruk navn. Vis med kroppsspråket at du lytter.
# Å lage regler
Noen kursledere velger å bruke litt tid første kurskveld på at gruppa lager regler for hvordan de skal oppføre seg på kurskveldene. Med god ledelse av diskusjonen kan gruppa ende opp med et fornuftig sett med regler. Dette kan være en fin bevisstgjøring for konfirmantene på hvorfor noen regler er nødvendige for at man skal kunne gjøre noe sammen i en gruppe. Hvis du ønsker det, kan øvelsen «Lov – Ikke lov» være en fin inngangsport til å lage reglene.
Nå er det vel egentlig sånn at de aller fleste konfirmanter egentlig vet veldig godt hva som er grei og ugrei oppførsel. Hvis du ikke vil bruke tid på å lage disse reglene i fellesskap, kan du for eksempel be alle bruke tre minutter på å tenke gjennom sjøl, uten å snakke sammen, hva de syns er fin oppførsel på kurs, hvordan de vil ha det og hvordan de vil behandle andre.
En annen variant er at du som kursleder rett og slett bare presenterer de få, enkle (og egentlig åpenbare) reglene som gjelder; «Her på kurset skal vi ha det fint sammen. Vi skal respektere hverandre og hverandres meninger. Vi skal lytte til hverandre. Vi skal ikke mobbe eller være slemme med hverandre».