Hvordan og hvorfor variere kurset
Her kan du lese om hvordan du kan skape variasjon og hva det er mulig å variere på kurset. Du kan variere av både metode, form og innhold, men her er noen av de viktigste variablene du bør tenke på:
# Faglig tyngde
Noen av øvelsene våre preges av mye «tema» og legger opp til «tyngre» diskusjoner. Andre øvelser har enklere poeng, og er mer lekne. Begge disse, og alt imellom, er svært verdifullt. Her må du ha litt av alt, og noe til alle.
Dette finnes det et eget filter for i aktivitetssøket i Kurskassa.
# Tydelig poeng versus stort rom for ettertanke
Av og til er det svært tydelig og åpenbart hva vi skal fram til med en øvelse. Andre ganger er det rom for ettertanke. Begge deler er verdifullt. På den ene sida vil vi at konfirmantene våre skal sitte igjen med mye konkret etter å ha vært på kurs hos oss. Samtidig skal vi jo stimulere til ettertanke og refleksjon.
Mange som har sett mye på barne-TV i voksen alder har vel klart å irritere seg over at vi alltid får vite i klartekst hva som er moralen i episoden eller hva det nå er. Sanger eller oppsummeringer på slutten om at «vi alle er like mye verdt» eller at vi «ikke må ljuge til vennene våre», kan frata barn muligheten til å tenke ut dette sjøl.
«Show – don’t tell» er det noe som heter.
# Tempo
Noe annet du kan variere er hvilket tempo opplegget går i. Her finnes alt fra raske stafetter, til rolige, treige øvelser med stille ettertanke. Høyt tempo er flott, ofte gøy for konfirmantene og bidrar til å aktivisere konfirmantene. Samtidig kan nok både små og store bli slitne, dersom hele kurskvelden «fyker av gårde». Etter mye «hurtig» opplegg, vil nok mange oppleve at det er behagelig å sette seg ned litt og gjøre noe rolig. Mye stillesitting kan igjen bli kjedelig, så her gjelder det å finne balansen.
Dette finnes det et eget filter for i aktivitetssøket i Kurskassa.
# Temperatur
Dette er beslekta med tempo, men ikke nødvendigvis det samme. Dette er et litt breiere begrep, som kanskje best kan forstås med «hvor mye krever dette av konfirmanten?». Dersom en konfirmant blir bedt om ta aktivt standpunkt og argumentere for sitt syn, er dette et opplegg med «høy temperatur», men ikke nødvendigvis høyt tempo. Dette kan også kalles intensivt versus «nedpå» opplegg. Her gjelder det å finne balansen mellom å aktivisere og stille krav til konfirmantene, samtidig som at vi ikke vil at de skal bli utslitte eller oppleve kurset som masete.
# Grad av konfirmantdeltagelse
Når det gjelder alle de andre variablene, er begge ender av skalaen, og alle mellomting, like verdifulle. Når det gjelder grad av konfirmantdeltakelse derimot, er opplegg med høy konfirmantdeltakelse er bedre enn opplegg der kursleder er mer i fokus. Samtidig må vi passe på at vi ikke sliter ut konfirmantene (se de to foregående punktene). Husk også at konfirmantdeltakelse ikke bare betyr diskusjon. En konfirmant som sitter og tenker, tegner, tar plass i rommet under øvelse, osv. også er aktiv og deltakende.
# Individuelt, i par, i små grupper, i større grupper, i plenum
Som tidligere beskrevet vil det å variere om konfirmanter jobber individuelt, i par, i små grupper, i større grupper eller i plenum, sikre at flere konfirmanter har vært deltakende og aktive. Frie plenumsdiskusjoner er greit av og til, men de vil gjerne domineres av svært få konfirmanter. Husk også at alt ikke trenger å diskuteres i hjel.
PS:
Husk at når du sitter og skal balansere ditt kurs etter disse variablene, er det mulig å tenke på flere forskjellige plan. Du kan balansere ut kurskvelden, eller du kan balansere/variere i løpet av kurset som en helhet. Det er nok ganske vanskelig å få til at absolutt alle kurskveldene dine er 100% perfekt balanserte på alle disse områdene. Det er ikke farlig at «dette blei en litt rolig kurskveld». Det kan du balansere ut neste gang, ved å legge inn litt mer tempo og/eller bevegelse. Har du hatt en litt teoritung kurskveld med mye tid til diskusjon, kan du ha mindre av det neste gang. Men noe lek å moro bør det nok være hver gang, og du bør kanskje ikke starte med masse teoritunge kursøkter i starten av kurset.
På konf-ressurs finner du flere nyttige filtre som hjelper deg å variere kursinnholdet ditt (kommer).
Andre tips:
# Bruk av boka
Konfirmantene skal ikke oppleve at kurset er en forlengelse av skolen. Å tolke dikt og tekster vil nok føles skolelikt. Derfor anbefaler vi å bruke lite tid på tekstene i boka i kurstida. Noen øvelser bruker boka, men ikke lenge av gangen. Etter å ha lest et kort sitat eller et dikt, går du videre til den mer «aktive» delen av øvelsen.
Kursleder bør lese høyt. Ikke få konfirmantene til å lese høyt, det liker de sjelden, og det ligner for mye på skolen.
Boka gis i større grad som gave fra oss, slik at konfirmantene har med seg et fysisk minne fra kurset. Så kan interesserte konfirmanter lese mer etter kurset, eller kanskje seinere i livet. Ikke bruk mye av kurstida på å se i boka.
# Film
Konfirmantene skal være aktive og deltakende i kurset. Å se en lang film, særlig med tanke på den begrensede tiden vi har i kurset, er ikke nødvendigvis den beste metoden for å få konfirmantene engasjerte. Hvis du skal bruke film, så anbefaler vi å vise kortfilmer eller scener fra filmer eller tv-serier som kan være utgangspunkt for diskusjon eller øvelser. Film skal ikke være tidsfordriv, men kan brukes som et hjelpemiddel. Da kan det fort gå mye tid hvis du velger å vise en lengre film.
(På leir, hyttetur eller liknende kan det være fint å se en film om kvelden, som et sosialt tilbud. Da trenger du IKKE velge en «pedagogisk film konfirmantene har gått av å se, som fremmer de humanistiske verdiene…» Velg en film du trur konfirmantene vil syns er morsom og kul. PS: vis aldri film du ikke har sett selv!!)
# Foredragsholdere
Vær varsom med bruk av eksterne folk du henter inn for å fylle din kurstid. Det er ikke nødvendigvis negativt at konfirmantene får informasjon fra noen som er kunnskapsrike på et område eller får høre fra andre enn kurslederen. Samtidig er kursopplegget vårt mer enn tilstrekkelig, og du som kursleder er mer enn kompetent nok til å holde hele kurset aleine. Det er derfor aldri nødvendig med eksterne foredragsholdere.
Husk på at prinsippet om at konfirmantene skal være aktive også gjelder dersom du har henta inn eksterne folk. Du må også passe på at den eksterne foredragsholderen og innholdet i opplegget er i tråd med våre verdier og målsettinga med konfirmasjonskurset vårt.
Legg også merke til at her på konf-ressurs finnes det ingen tema som heter «Ungdom og rus», «Ungdom og seksualitet» eller lignende. Tiden da helsesøster holdt en kurskveld om alle kjønnssykdommer man kan få hvis man ikke bruker kondom og lensmannen holdt foredrag om at det er skummelt og farlig å bruke stoff, bør være forbi.