Farger
Farger er en viktig del av identiteten vår. De gjør det lett å kjenne oss igjen og gjør det mulig å skille mellom ulike temaer vi snakker om.
# Fargekoder
Human-Etisk Forbund sine hovedfarger er Human blå og Human oransje, og to lyse nyanser av disse fargene. Den blå fargen symboliserer indre ro, mens den oransje er en varmere medmenneskelig farge. I tillegg benytter vi hvit og sort. Digital oransje erstatter Human oransje på nettsiden og andre digitale flater, på grunn av kontrastkrav som sikrer universell utforming.
Det finnes ulike fargekoder til ulike produksjonsmetoder.
- Skjerm: HEX# eller RGB.
- Trykk: CMYK og PMS.
# Hvilke farger vi bruker mest
Figuren over viser hvordan vi disponerer fargene i paletten. Det overordnede inntrykket skal først og fremst være lyst og lett med innslag av blå og oransje. Det er ikke definert noen strenge regler for fargebruk, men det er likevel definert noen hovedbruksområder for fargene:
# Hvilke farger vi bruker når
Human blå og lyse nyanser av denne
Blå benyttes som den viktigste primærfargen og er fargen i logoen vår. Utover dette benyttes den til overskrifter og interaktive elementer digitalt. Den lyseblå nyansen benyttes som bakgrunnsfarger på temaer som favner vår politiske side, nyheter og informative saker. Der vi skal være informative og konkrete.
Human oransje og lyse nyanser av denne
Oransje er vår fokusfarge og kontrast til det blå. Denne fargen benyttes til detaljer i illustrasjoner, og fokuselementer digitalt. Den lyseoransje nyansen benyttes som bakgrunnsfarger på informasjonsmateriell som omfavner våre seremonier, eller de nære og personlige sakene. Der vi skal være varme og nære.
Hvit
Det er kun i enkelte tilfeller vi benytter fargede bakgrunner og flater, ellers så benytter vi primært hvit som bakgrunnsfarge.
Sort
Sort benyttes primært til tekst og strek i illustrasjoner.
# Eksempler på fargekombinasjoner
De primære fargetemaene brukes når kommunikasjonen er permanent eller formell, og når HEF må være lett gjenkjennelig som avsender.
De sekundære fargetemaene kan brukes når kommunikasjonen er uformell og midlertidig, f. eks. markedsføring av et arrangement eller en inspirerende kampanje eller some-post.