Layout
Her kan du lese mer om hvordan vi plasserer innhold når vi lager kommunikasjon. En konsistent layout gjør det lett å kjenne oss igjen.
# Konsept
Design- og layoutprinsippene våre inneholder elementer fra redaksjonelle utrykk. Lik Human-Etisk Forbund, rommer en avis også de store temaene, som dybde i artikler, kraftfulle meninger i ytringer, informative nyheter, men også livsnære hendelser. Vi skal ikke se ut som et tidskrift, men være inspirert av det. Noen overordnede virkemidler vi benytter er:
- Linjer som deler innhold vertikalt og horisontalt
- Kraftfull overskrifter i meninger og viktige saker
- Rolige midtstite overskrifter i forbindelse med sermonier/livshendelser
- Tydelige hierarki i fontbruk
- Fargede bakgrunner til å seksjonere innhold
# Grid
Når vi refererer til "grid" mener vi et system for å organisere og plassere elementer på en side eller i et design. Det er som et usynlig rutenett som hjelper designere med å oppnå en balansert og strukturert layout.
I vårt design forholder vi oss til en enkel grid med 6 eller 8 kolonner og rader. Formatet har alltid en marg rundt kanten, og bilder og andre elementer plasseres innenfor denne margen for et konsistent uttrykk.
# Plassering av bilder
Bruk griddet som veiledning for hvor et bilde skal plasseres på et format. Her er noen anbefalte størrelser på bilder.
# Balanse i komposisjonen
Et prinsipp man kan tenke på er balansen mellom størrelse på tekst og bilde. Har du et stort bilde som dominerer flaten bør du velge en mindre fontstørrelse så ikke elementene slår hverandre i hjel. Hva krever budskapet ditt? Fokus på teksten eller bildet?
# Bruk av linjer
Inspirert av layout fra typisk magasin og avis benytter vi oss av skillelinjer som deler innhold vertikalt og horisontalt. Pass på å ikke overdrive bruken av linjer. De kan typisk brukes for å:
– Skille mellom type innhold
– Utheve et kort budskap
– Utheve en CTA (Call to action)
– Markere en byline



# Papirkvalitet
Til trykksaker som brosjyrer og flyere anbefaler vi ubestrøket hvitt papir. Eksempler på fine papirkvaliteter er: Munken Pure, Artic White eller Scandia 2000. Disse er alle tilgjengelige i Norge gjennom lokale papirleverandører eller trykkerier.