Daniels dystopi
I fortellingen om Daniel fra Eritrea avsløres det brudd på menneskerettighetene.
Detaljer
-
📖
-
🕙5-20 min
-
5-25+ deltakere
-
✄Ingen forberedelser
-
⏳Lavt tempo
-
✋Ingen bevegelse
-
📕Middels faglig tyngde
Mål
- Konfirmantene blir kjent med innholdet i menneskerettighetserklæringen.
- Konfirmantene får noe innblikk i hvordan et samfunn med mange menneskerettighetsbrudd kan oppleves for noen på deres egen alder.
# Du trenger
Ark, penner, Tenk på det!-boka
# Slik gjør du:
Les del 1 av teksten «Daniel» i Tenk på det! (s. 75). Del 1 er fra begynnelsen til man kommer til mellomoverskriften «Havet». Snakk litt om teksten, og still noen kontrollspørsmål for å være sikker på at alle har forstått hva den handler om.
Del konfirmantene inn i par eller små grupper. De skal nå få i oppgave å finne så mange menneskerettighetsbrudd som mulig i teksten. De skal se på menneskerettighetserklæringen og lage en liste der de skriver hva som står i teksten og hvilken artikkel av erklæringen det er brudd på. De kan bruke erklæringen i boka, eller du kan dele ut kopier til dem.
Listen kan se ut omtrent som dette:
- Det er forbudt å stille spørsmål – artikkel 19, ytringsfrihet.
- Det er forbudt å samle mer enn syv mennesker på én plass – artikkel 20, organisasjonsfrihet.
... osv.
Dette kan gjøres til en liten konkurranse, der det er om å gjøre å finne flest. Kanskje kan en ting som nevnes i teksten være brudd på mer enn én rettighet?
# Tips til aktiviteten
Det er fint for konfirmantene å høre resten av historien om Daniel også. Det kan gjøres etter denne øvelsen eller som en avslutning på kvelden.