Hopp til hovedinnhold

Menneskerettighetskortspillet

Kortspill der målet er å samle kort med menneskerettighetsbrudd.


Detaljer

  • 📖
  • 🕙
    20-40 min
  • 5-25 deltakere
  • Litt forberedelser
  • Lavt tempo
  • Ingen bevegelse
  • 📕
    Middels faglig tyngde

Materiell og hjelpemidler

Mål

  • Konfirmantene skal bli kjent med mennskerettighetene, og lære seg å kjenne igjen brudd på dem.
  • Konfirmantene skal få innsikt i det underliggende konseptet ved menneskerettighetene, bli nysgjerrige på erklæringen og oppdage at noen ting virker intuitivt som en menneskerett, men ikke er inkludert i menneskerettighetserklæringen.

# Du trenger

  • En menneskerettighets-kortstokk per gruppe (4-6 konfirmanter per gruppe). Print ut kortene som ligger under materiell, og lim dem på papp.
  • Fasit til kortene

# Forberedelse

  • Printe ut kortene og lim dem på papp.
  • Gå gjennom alle kortene slik at du har oversikt over hva som står på dem. OBS: Det første kortet omhandler voldtekt. Dersom det er problemstillinger knyttet til dette i konfirmantgruppa så kan du ta ut dette kortet, eller vurdere om man skal bruke spillet i det hele tatt. Spillet kan fint gjennomføres uten å bruke kort 1.

# Slik gjør du

1. Før dere setter i gang med denne aktiviteten så bør du forsikre deg om at konfirmantene vet litt om menneskerettighetene. Begynn med å forklare poenget med menneskerettighetene. Hvis de ikke har lest verdenserklæringen så kan du si at de nå skal spille et spill der de må føle seg fram og gjette på hva de tror er brudd på menneskerettighetene.

2. Del konfirmantene inn i grupper på 4-6 personer i hver gruppe og forklar reglene for spillet (se under). Spre gruppene rundt i rommet slik at de ikke forstyrrer hverandre.

3. Del ut en kortstokk til hver gruppe og be de om å sette i gang.

4. Når gruppene har spilt lenge nok til at alle har kommet gjennom hele bunken minst en gang (gjerne et par ganger) så avslutter du spillet.

5. Gå gjennom fasiten. Dette kan gjøres på flere måter. Se an gruppa, engasjementet, tida og hva du har lyst til. Du kan gjøre det kjapt, du kan bruke overhead, du kan bruke numrene eller artiklene, du kan gjøre det nøye, du kan gjøre det sånn at du spør dem kort for kort hva de tror, du kan gjøre det sånn at de spør deg om kortene de lurer på, og du svarer. Velg selv. Husk at å gå gjennom alle kortene ordentlig, tar tid og kan bli kjedelig for konfirmantene.

6. Konfirmantene kan ordne selv innad i smågruppene hvem som vant, men hvis du vil, kan du også se hvem i hele konfirmasjonsgruppa som fikk flest poeng. La gjerne vedkommende (kan være flere) reise seg og få applaus.

# Spillereglene

  • Hvert kort har en side med tekst. Tekstene er scenarier som enten er eller kan se ut til å være brudd på menneskerettighetene. Det er tjue-førti kort i hver kortstokk.
  • Spillet starter med at hver spiller har fire kort på hånda. På bordet ligger resten av kortene med tekstsiden ned, ett kort ligger i midten med teksten opp. Fortell konfirmantene at kortene i kortstokken forteller omtrent halvparten om brudd på menneskerettighetene, resten er ”fake”/falske. Det er snakk om brudd på menneskerettighetserklæringen og/eller barnekonvensjonen. Målet med spillet er å ha flest mulig virkelige brudd på hånda når kursleder sier stopp.
  • Konfirmantene skal altså fortløpende sørge for å ha flest mulig gode kort på hånda. Når det er en persons tur, må vedkommende velge mellom å trekke et kort fra bunken, eller å ta inn det øverste kortet som ligger med teksten opp. Kortet fra valgt bunke tas inn på hånda. Deretter må vedkommende velge et kort han hadde på hånda fra før, og kaste dette. Dette kortet skal leses høyt, for så å legges i bunken som har teksten opp. Neste person skal så velge mellom det kortet forrige spiller nettopp kastet, eller overraskelseskort fra bunken med tekstene ned. Deretter skal også denne personen kaste et kort, osv.
  • NB! Kort som legges ned i midten, skal alltid leses høyt av konfirmanten som legger det der, sånn at alle får det med seg.
  • Når bunken er ferdig, snur de den. Konfirmantene må fortsette å legge ut kort til spillet er slutt, det hjelper ikke om de føler de har veldig gode kort på hånda. Hvis de klager på dette, minn dem om at det er noen kort som har flere poeng, og at de alltids kan få bedre kort enn de allerede har. Stopp spillet etter så mye tid du føler er riktig. Hvis flere grupper har snudd bunken, er det på tide å stoppe spillet.
  • Poengberegning og fasitgjennomgang: Konfirmantene får ett poeng pr artikkel som brytes (husk at dette må forklares før de begynner å spille). Hvis kortet bryter barnekonvensjonen, gjelder ikke tilsvarende artikler i menneskerettighetene som poeng, og omvendt. I fasiten står det hvor mange poeng hvert kort gir. Hvis du er uenig med fasiten, følg eget skjønn, men kun hvis din mening er forankret i faktiske artikler (ikke ”magefølelse”). Det finnes ingen universell fasit på hvordan menneskerettighetene skal tolkes.