Hopp til hovedinnhold

Menneskerettighets­kortspillet

Kortspill der målet er å samle kort med menneskerettighetsbrudd.


Detaljer

  • 📖
  • 🕙
    20-40 min
  • 5-25 deltakere
  • Litt forberedelser
  • Lavt tempo
  • Ingen bevegelse
  • 📕
    Middels faglig tyngde

Materiell og hjelpemidler

Mål

  • Konfirmantene skal bli kjent med menneskerettighetene og lære seg å kjenne igjen brudd på dem.
  • Konfirmantene skal få innsikt i det underliggende konseptet ved menneskerettighetene og bli nysgjerrige på erklæringen.
  • Konfirmantene skal oppdage at enkelte ting intuitivt kan virke som en menneskerett, men ikke finnes i menneskerettighetserklæringen.

# Du trenger

  • En menneskerettighets-kortstokk per gruppe (4-6 konfirmanter per gruppe).
  • Fasit til kortene

# Forberedelse

  • Skriv ut kortene som ligger under Materiell, og lim dem på papp.
  • Gå gjennom alle kortene slik at du har oversikt over hva som står på dem. OBS: Det første kortet omhandler voldtekt. Dersom det er problemstillinger knyttet til dette i din konfirmantgruppe, kan du ta ut dette kortet, eller vurdere om man skal bruke spillet i det hele tatt. Spillet kan fint gjennomføres uten å bruke kort 1.

# Slik gjør du

  1. Før dere setter i gang med denne aktiviteten, bør du forsikre deg om at konfirmantene vet litt om menneskerettighetene. Begynn med å forklare poenget med menneskerettighetene. Hvis de ikke har lest verdenserklæringen, kan du si at de nå skal spille et spill der de må føle seg fram og gjette på hva de tror er brudd på menneskerettighetene.
  2. Del konfirmantene inn i grupper på 4-6 og forklar reglene for spillet (se under). Spre gruppene i rommet slik at de ikke forstyrrer hverandre.
  3. Del ut en kortstokk til hver gruppe og be dem om å sette i gang.
  4. Når gruppene har spilt lenge nok til at alle har kommet gjennom hele bunken minst en gang (gjerne et par ganger), avslutter du spillet.
  5. Gå gjennom fasiten. Dette kan gjøres på flere måter. Se an gruppa, engasjementet, tida og hva du har lyst til. Du kan gjøre det kjapt, du kan bruke overhead, du kan bruke numrene eller artiklene, du kan gjøre det nøye, du kan spørre dem hva de tror kort for kort, du kan gjøre det sånn at de spør deg om kortene de lurer på og du svarer. Velg selv. Husk at å gå gjennom alle kortene ordentlig tar tid og kan bli kjedelig for konfirmantene.
  6. Konfirmantene kan ordne innad i gruppene hvem som vant, men hvis du vil, kan du også se hvem i hele konfirmasjonsgruppa som fikk flest poeng. La gjerne vedkommende (kan være flere) reise seg og få applaus.

# Spillereglene

  • Hvert kort har en side med tekst. Tekstene er scenarier som enten er, eller kan se ut til å være, brudd på menneskerettighetene. Det er tjue-førti kort i hver kortstokk.
  • Spillet starter med at hver spiller får fire kort på hånda. På bordet ligger resten av kortene med tekstsiden ned, mens øverste kort ligger med teksten opp. Fortell konfirmantene at omtrent halvparten av kortene i kortstokken forteller om brudd på menneskerettighetene, resten er falske. Det er snakk om brudd på menneskerettighetserklæringen og/eller barnekonvensjonen. Målet med spillet er å ha flest mulig virkelige brudd på hånda når kursleder sier stopp.
  • Konfirmantene skal altså sørge for å ha flest mulig gode kort på hånda. Når det er en persons tur, må vedkommende enten trekke et kort fra bunken eller ta inn det øverste kortet som ligger med teksten opp. Når kort er valgt, må vedkommende kaste et kort hen hadde på hånda fra før. Dette kortet skal leses høyt, for så å legges øverst med teksten opp. Neste person skal så velge mellom det kortet forrige spiller nettopp kastet, eller et kort fra bunken med tekstene ned. Deretter skal også denne personen kaste et kort, osv.
  • NB! Kort som legges ned med teksten opp, skal alltid leses høyt av konfirmanten som legger det der, sånn at alle får det med seg.
  • Når bunken er ferdig, snur de den. Konfirmantene må fortsette å legge ut kort til spillet er slutt, det hjelper ikke om de føler de har veldig gode kort på hånda. Hvis de klager på dette, minn dem om at det er noen kort som har flere poeng, og at de alltids kan få bedre kort enn de allerede har. Stopp spillet etter så mye tid du føler er riktig. Hvis flere grupper har snudd bunken, er det på tide å stoppe spillet.
  • Poengberegning og fasitgjennomgang: Konfirmantene får ett poeng for hver artikkel som er brutt (husk at dette må forklares før de begynner å spille). Hvis kortet bryter barnekonvensjonen, gjelder ikke tilsvarende artikler i menneskerettighetene som poeng, og omvendt. I fasiten står det hvor mange poeng hvert kort gir. Hvis du er uenig med fasiten, følg eget skjønn, men kun hvis din mening er forankret i faktiske artikler (ikke magefølelse). Det finnes ingen universell fasit på hvordan menneskerettighetene skal tolkes.